Sökning: "etik psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden etik psykologi.

  1. 1. Militärens vett och etikett: Sambandet mellan etik, moral och välvillighet i det svenska försvaret

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Samantha Eriksson; Julia Wansland Frisk; [2024]
    Nyckelord :military ethics; personality; agreeableness; morality; militär etik; personlighet; välvillighet; moral; Social Sciences;

    Sammanfattning : Research in military ethics has shown that military members demonstrate a more positive attitude towards unethical behavior in warzones, which can be attributed to their malevolent personality traits and moral foundations. This study investigated the relationship between military ethics, the personality trait agreeableness, and aspects of moral foundations. LÄS MER

  2. 2. “Det här är liksom hjärnkirurgi fast med psykologi” En kvalitativ analys av terapeuters upplevelser av att bedriva psykedelisk terapi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefin Brodell; Emil Kling Ek; [2024]
    Nyckelord :psychedelic; psychotherapy; phenomenology; qualitative and ethics; psykedelisk; psykoterapi; fenomenologi; kvalitativ och etik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förändrade medvetandetillstånd tycks alltid ha fascinerat människor och psykoaktiva växter och svampar har använts i ceremoniella och medicinska syften världen över i århundraden. Psykedeliska substanser beskrivs i aktuell forskning inducera icke-ordinära medvetandetillstånd som tar sig uttryck i form av förvrängd kognition och perception, starka känslopåslag samt mystiska och svårbeskrivliga upplevelser. LÄS MER

  3. 3. Att släppa taget : Om trötthet i psykoterapirummet

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Mikael Cleryd; [2023]
    Nyckelord :Levinas; Handke; phenomenology; psychotherapy; psychology; fatigue; exhaustion; ethics; Levinas; Handke; fenomenologi; psykoterapi; psykologi; trötthet; utmattning; etik;

    Sammanfattning : Denna essä undersöker fenomenet trötthet som det framträder i psykoterapeutens yrkesutövning och tar stöd i filosofen Emmanuel Levinas tankar om trötthetens ögonblick som uppkomsten av ett varande i varat, och författaren Peter Handkes utforskande av en trötthet som öppnar sig mot världen. Kampen mot tröttheten, som den tidige Levinas beskriver, innebär gestaltandet av en existentiell fördömelse medan att släppa taget och bejaka tröttheten (Handke) utgör en möjlighet att möta världen utan själviska avsikter. LÄS MER

  4. 4. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  5. 5. Neuromarketing och etik: när passerar man gränsen? : En kvalitativ studie om uppfattningar och etiska dilemman kring tillämpningen av neuromarketing och dess påverkan utifrån ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Josef Mannai; Nadezda Opacic; [2020]
    Nyckelord :Neuromarketing; Marketing ethics; Consumer ethics; Consumer behavior; Neuromarknadsföring; Marknadsföringsetik; Konsumentetik; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Neuromarketing is a new field of research, a mix between neuroscience, marketing, and psychology. With the help of brain research, neuromarketing has succeeded in identifying feelings and reactions which have benefited companies and helped them to construct efficient marketing strategies. LÄS MER