Sökning: "etiskt konsumtion"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden etiskt konsumtion.
21. Könsskillnader i etisk konsumtion : En kvalitativ studie av moraliska resonemang
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Kvinnor har visats vara mer etiska konsumenter och överlag lägga större vikt vid etiskt agerande jämfört med män. Det har framkommit att kvinnor tenderar att använda mer omsorgs- och pliktinriktad etik medan män använder mer rättvise- och konsekvensinriktad etik. LÄS MER
22. Unga vuxnas upplevelser av nykterhet : En kvalitativ studie om nykterhet, normer och attityder
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I Sverige är det 90 % som konsumerar alkohol och därmed är endast 10 % nyktra individer. Denna studie ämnar till att belysa de som befinner sig utanför denna alkoholnorm. Denna studie bidrar till den sociologiska forskningen eftersom den beskriver en grupp individer i samhället som antas avvika från en samhällsnorm. LÄS MER
23. Försäljaren i fokus : En kvalitativ studie om försäljarens inre och yttre barriärer i hållbarhetskommunikation med kunder.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Med det levnadssätt vi människor har idag krävs det femtio procent mer naturresurser än vad jorden har att erbjuda. Att det krävs en förändring syns bland Sveriges företag där 8 av 10 företagare nu väljer att arbeta med hållbarhet i någon form. LÄS MER
24. Studenter och Fairtrade - En kartläggning av inställningen till Fairtrade hos unga studenter i Lund
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel Studenter och Fairtrade - En kartläggning av inställningen till Fairtrade hos unga studenter i Lund Seminariedatum 2014-06-05 Ämne/kurs FEKH29, Examensarbete kandidatnivå, 15 HP Författare Björn Garmfors, William Grafström, Simon Kerrén Handledare Clara Gustafsson Nyckelord Fairtrade, Status, Theory of Planned Behavior, Studenter, Lunds universitet Syfte Syftet med denna uppsats är att kartlägga inställningen till Fairtrade bland studenter vid Lunds universitet. Metod Vi har i detta arbete valt att använda oss av en kvalitativ metod där tio intervjuer har legat till grund för vår fortsatta analys. LÄS MER
25. Vi är vad vi äter : En studie om marknadsföring av exklusiva matprodukter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Syfte: Meningen med studien är att bidra med en större förståelse och förhoppningsvis nya insikter om konsumtionen av lyxprodukter inom matbranschen genom att integrera redan existerande teori med empiriskt material. Syftet är att ur ett företagsperspektiv beskriva hur en förståelse för konsumententbeteende kring exklusiva matprodukter kan användas i marknadsföringen av dessa produkter. LÄS MER