Sökning: "sällanköpsvaror"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet sällanköpsvaror.

  1. 1. Att inspirera och interagera: Utforskning av showroom-formatets värdeskapande aspekter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :August Åkesson; Christian Abdulahad; [2023]
    Nyckelord :Showrooming; Showroom-format; Värdeskapande; Värdesamskapande; Konsumentupplevelse; Butiksmiljö; Produktexponering; Köpprocess; Detaljhandel; Sällanköpsvaror; Foto-elicitation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inledning: Denna studie undersöker förändringar i konsumtionsvanor till följd av digitaliseringen samt betonar behovet av anpassningsbara butiksformat. I synnerhet undersöks showroom-formatet och dess värdeskapande aspekter från konsumenternas perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Utveckla en affärsmodell inom open-loop supply chain för sällanköpsvaror : En kvalitativ flerfallsstudie gjord genom undersökning av mellanhandens roll i försörjningskedjan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för nationalekonomi och statistik (NS)

    Författare :Axel Strandberg; Oskar Olsen; Tobias Eckervad; [2023]
    Nyckelord :Business model; open-loop supply chain; durable goods; intermediaries; circular economy; sustainability;

    Sammanfattning : Background: In the recents decades, one of humanity's biggest challenges has been the climatecrisis where emissions of greenhouse gases are the main problem. This has forced companies toact more environmentally friendly due to laws and regulations but also due to customer demand.Circular economy has become a hot topic with various definitions. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller icke vara - de digitala produktkatalogernas framtid : En kvalitativ studie om konsumenters upplevelse av digitala produktkataloger

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Maria Andersson; Carin Persson; [2021]
    Nyckelord :digital catalog; digital marketing; catalog marketing; digitala kataloger; digital marknadsföring; catalog marketing;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att skapa förståelse för hur konsumenter upplever användandet av digitala produktkataloger och vad för typ av värde de ger dem. För att undersöka detta skedde en observation i kombination med intervju av tio respondenter i åldrarna 21–72 år. LÄS MER

  4. 4. IFRS 16 och dess påverkan på sektorernas finansiella rapporter : En kvantitativ studie om svenska börsnoterade företag efter implementeringen av den nya leasingstandarden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Dana Gnina; Axel Sillah; [2020]
    Nyckelord :IFRS 16; IAS 17; leasing; operational leasing; financial leasing; key financial ratio; IFRS 16; IAS 17; leasing; operationell leasing; finansiell leasing; nyckeltal;

    Sammanfattning : Leasing means that a company rents out an asset to another company and is increasingly used as a source of financing. The standard provider International Accounting Standards Board, together with the Financial Accounting Standards Board, published a new standard in 2016, IFRS 16 Leases, which replaced the previous standard IAS 17 Leases. LÄS MER

  5. 5. Dynamics in the Swedish Grocery Retail Industry : The current landscape, challenges and levers in distribution for Swedish grocery retailers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erhan Kayhan; Leo Rönnbäck; [2019]
    Nyckelord :Grocery retail; E-grocery; E-commerce; Distribution channels; Distribution challenges; Omni-channel; Brick and mortar; Click and Collect; Home Delivery; Dagligvaruhandel; E-dagligvaruhandel; E-handel; Distributionskanaler; Distributionsutmaningar; Omni-channel; Fysiska butiker; Click and Collect; Hemleverans;

    Sammanfattning : There is a significant transformation taking place in today’s retail landscape with the increasing adoption of digital technologies in society. Customers are finding new purchasing habits and retailers are exploring different channels to serve customers in. LÄS MER