Sökning: "etnicitet intervjuer"

Visar resultat 16 - 20 av 407 uppsatser innehållade orden etnicitet intervjuer.

  1. 16. Mötet mellan idrott och hälsa och nyanlända ukrainska elever : En kvalitativ undersökning om idrott och hälsas möjligheter i mötet med nyanlända ukrainska elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oskar Nilsson; Elin Nordwall; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; integration; ukrainska elever; nyanlända; etnicitet; mångkulturella parken; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsen syftar till att kvalitativt utforska och diskutera rollen idrott och hälsa ämnet har för nyanlända ukrainska elever och hur inkluderingsarbetet gestaltas i skolan utifrån idrottslärares perspektiv. Forskningsfrågorna var A) Vilka framstående möjligheter och begränsningar har ämnet idrott och hälsa i mötet med nyanlända ukrainska elever? B) Vilka nyckelaspekter framställer idrottslärarna i inkluderingsarbetet med de nyanlända ukrainska eleverna?  Metod Datainsamlingen genomfördes via sex semistrukturerade intervjuer med idrott och hälsa lärare som erhöll erfarenhet av att undervisa nyanlända ukrainska elever. LÄS MER

  2. 17. Motgångarna är min drivkraft : Unga svensk-somaliska högskolestudenters beskrivning av identitetsskapande och meningsfullhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jafar Ahmed Mohamed; [2023]
    Nyckelord :Sense of Coherence SOC ; Social Identity Theory SIT ; dual cultural belonging; well-being; motivation; purposefulness; young Somali-Swedes; Känsla av sammanhang KASAM; social identitetsteori; dubbel kulturell tillhörighet; välbefinnande; motivation; meningsfullhet; unga svensk-somalier;

    Sammanfattning : I media under de senaste åren har en mörk bild av unga svensk-somalier vuxit fram bland annat kopplat till gängkriminalitet. Det påverkar även de unga svensk-somalier som inte hamnat snett. Som en kontrast till dem som hamnat i kriminalitet, arbetslöshet och utanförskap lyfts svensk-somaliska högskolestudenter fram i denna studie. LÄS MER

  3. 18. “Polisen hotar med att ta en till skogen om man ifrågasätter dem, och där blir det oftast misshandel” : En kvalitativ studie om ungdomars erfarenheter av polisens arbete i Järvaområdet i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Björk Freja; Nyberg Hedvig; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Polisen har sedan länge riktade insatser till så kallade “utsatta områden” i form av ökad närvaro genom patrullering, visitering samt relations- och förtroendeskapande arbete. Med hjälp av en kvalitativ forskningsansats undersöker denna studie hur ungdomar bosatta i Järvaområdet i Stockholm, som polisen definierar som utsatt, upplever den polisiära närvaron i området samt hur dessa upplevelser och erfarenheter påverkar ungdomarna. LÄS MER

  4. 19. “Om du jobbar som polis ska du jobba som polis för alla och inte bara för vissa” : En kvalitativ studie om förortsbors erfarenheter av polisens bemötande och arbete

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Honia Attar; Homa Sytes; [2023]
    Nyckelord :Polisbemötande; polisarbete; utsatta områden; intersektionalitet; stämplingsteori;

    Sammanfattning : I Sverige, främst i Stockholm, finns det så kallade utsatta områden som är brottsbelastade. Polisen satsar på att arbeta i dessa områden med olika brottsförebyggande arbeten och myndigheterna talar om olika åtgärder. Åsikterna om polisarbetet och förtroendet för polisen varierar från bostadsområde till bostadsområde. LÄS MER

  5. 20. Normer i förskolans material med fokus på kultur och etnicitet : En studie om inkludering med ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Särnholm; Nawal Laham; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; representation; normkritiskt perspektiv; interkulturalitet; förskola; böcker; lekmaterial; bildstöd.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få förståelse för hur förskollärare beskriver materialet på förskolan samt användningen av materialet. Studien får syn på de normer som speglas i förskolans material som är tillgängligt för barnen. LÄS MER