Sökning: "etnografisk studie förskola"

Visar resultat 26 - 30 av 50 uppsatser innehållade orden etnografisk studie förskola.

  1. 26. Vänskapens villkor mellan pojkar och flickor i förskolan - En etnografisk studie om möjligheter och begränsningar i barns vardagsliv på en åldershomogen förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hunehäll Berndtsson; [2016-02-12]
    Nyckelord :vänskap; barn; kön; genus; förskola; etnografi;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar villkoren för vänskap mellan pojkar och flickor på en förskoleavdelning med barn i åldern 5-6 år. Detta för att det saknas forskning om vänskap mellan barn av olika kön, forskning som är ett viktigt bidrag för att synliggöra vardagslivets villkor för barn på förskolan samt belysa den svenska jämställdhetsdiskursen. LÄS MER

  2. 27. Barn av sin tid? En etnografisk studie om konstruktionen av det kompetenta barnet, ålder och kön i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lina Alm; [2016-02-12]
    Nyckelord :Förskola; det kompetenta barnet; barnsyn; kön; genus; ålder;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet för föreliggande studie är att undersöka konstruktionen av det kompetenta barnet i förskolans praktik. Mer specifikt riktas fokus mot normativa föreställningar om kön och ålders betydelse för konstruktionen av det kompetenta barnet. LÄS MER

  3. 28. "Är Kivi en tjej eller kille?" En studie av barns förståelse av en litterär person som omnämns med pronomenet "hen"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Eliasson; [2016-02-12]
    Nyckelord :hen; genus; performativt genus; förskolebarn; kommunikation; barnlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Forskningsområde i föreliggande studie är att studera barns kommunikation runt bokläsning, i syfte att undersöka barns förståelse och tolkning av socialt kön, det vill säga genus, hos barnlitteraturens huvudperson, vilken är omnämnd som hen, och att undersöka vad barnens sociala interaktion kan betyda för deras uppfattning av den litterära personens personliga kön. Studien syftar till att ta reda på signifikanta genusattribut i bokens text och/eller bild, samt processer i barnens sociala kontext, som de använder sig av i sin tolkning av den litterära personens genus, samt på vilket sätt dessa uppfattningar förändras under studiens gång. LÄS MER

  4. 29. ”Vad är det där för nåt? Är det ett pussel?” : En mikro-etnografisk studie av yngre barns möjligheter för deltagande i matematiska aktiviteter i förskolans praktik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jenny Henriksson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; matematiska aktiviteter; deltagande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande ambition är att öka förståelsen för de matematiska erfarenheter och det matematiska meningsskapande som möjliggörs genom de yngre barnens deltagande i fri lek. Utifrån detta formulerades studiens syfte som är att identifiera och beskriva situationer och aktiviteter under fri lek i förskolans praktik, där de yngsta barnens deltagande i matematiska aktiviteter kan möjliggöras. LÄS MER

  5. 30. Vad är det som låter? Kvalitativ studie om ljudmiljöns konsekvenser ur barns perspektiv utförd på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Göransson; Maja Sernham; [2016]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Buller; Ljudmiljö; Sociokulturell teori; Fenomenologisk hermeneutisk ansats;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta examensarbete kan liknas vid ett pussel som nu är lagt, de olika delarna som tillvägagångssätt, intervjuer, barns tankar och uttryck samt skrivandets process bildar tillsammans en helhet. Som hjälp för att kunna lägga pusslet har olika vetenskapliga teorier, perspektiv och ansats agerat som ram. LÄS MER