Sökning: "eu undervisning samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden eu undervisning samhällskunskap.

  1. 1. Att undervisa om EU : En analys av politikdimensionernas framställning i samhällskunskap på gymnasial nivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alva Ödéhn; [2023]
    Nyckelord :EU; Samhällskunskap; Polity; Policy; Politics;

    Sammanfattning : EU-undervisning i den svenska skolan är ett ämne som i många år har diskuterats och ifrågasatts inom samhällsforskning. Det finns idag få undersökningar som tar upp hur innehållet kopplat till EU organiseras och konkretiseras i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  2. 2. EU-Undervisning i forskning : En litteraturstudie om vad EU blir som undervisningsinnehåll i tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mahamud Hossain; [2023]
    Nyckelord :EU teaching; systematic literature review; education; civics; content; EU-undervisning; systematisk litteraturstudie; utbildning; samhällskunskap; innehåll;

    Sammanfattning : EU is an integral part of Sweden's social studies syllabus for both secondary and upper secondary school. Early on, these students will learn how EU's various institutions cooperate with each other to make certain decision and how these decisions affect us in our daily lives. LÄS MER

  3. 3. ''EU är väl inte det ämne jag brinner för och det är väl klart att det reflekteras i min undervisning'' : En kvalitativ studie om ämneslärares implementering av EU-undervisning i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Henric Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Teacher; knowledge; interest; civics teaching; implementation; street-level bureaucrats; EU; Lärare; kunskap; intresse; samhällskunskap; implementering; närbyråkrat; EU;

    Sammanfattning : Previous research has concluded that many civics teachers lack sufficient knowledge of the European Union which affect students’ ability to acquire sufficient knowledge that in the long-term will have democratic consequences in terms of low turnout and lack of enlightened understanding. The purpose of this essay is therefore to examine civic teachers’ level of knowledge through semi structured conversion analysis to gain understanding of teachers own views of their teachings in terms of EU. LÄS MER

  4. 4. Medierande redskap i EU-undervisningen på gymnasiet : En innehållsanalys av lärares undervisningsmaterial om EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Olle Lindquist; Anton Östebo; [2021]
    Nyckelord :Abilities; EU; European union; Teaching; Social studies; Tools; Förmågor; EU; Europeiska unionen; Undervisning; Samhällskunskap; Redskap;

    Sammanfattning : The study examines the various tools and resources that are used by social studies teachers when teaching about the EU on an upper-secondary school level. The paper is based on the sociocultural theory on learning and tries to determine what abilities are developed in each material. LÄS MER

  5. 5. Konflikt och kontroverser i samhällskunskap : En diskursanalys av Europarådets utbildningsmaterial för undervisning om kontroversiella frågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Måns Mannström; [2021]
    Nyckelord :kontrovers Samhällsdidaktik;

    Sammanfattning : Europarådet är en extern aktör som utöver inflytande för att integrera Europas utbildningssystem. Den mellanstatliga organisationen har givit ut ett utbildningsmaterial för att påverka undervisningen om kontroversiella frågor. LÄS MER