Sökning: "eurocentrisk"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade ordet eurocentrisk.

  1. 16. Andrafiering i läromedel : Kartläggning av läromedel ur en postkolonial teori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Martin Björnberg; [2015]
    Nyckelord :Läromedel; historia; postkolonial teori; eurocentrism; andrafiering;

    Sammanfattning : Skolverket och styrdokumentens värdegrund formulerar vikten av att problematisera exkluderande faktorer mellan olika kulturer och etniciteter i skolan. Hur bemöter läromedel det uttalade målet? Syftet med studien är att undersöka förhållandet mellan Vi och De i läromedel och därmed hur framställandet konstrueras och bidrar till en andrafierande diskurs. LÄS MER

  2. 17. Om litterära urval och värderingar : En läromedelsanalys med fokus på engelskspråkig skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Lindström; [2015]
    Nyckelord :Engelskspråkig litteratur; läromedel; gymnasieskolan; innehållsanalys; postkolonial feminism;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats var att studera inkluderade skönlitterära författarskap i läromedel avsedda för gymnasieskolans kurser Engelska 5, 6 och 7 med fokus på spridningen över kön och nationalitet. Forskningsfrågorna som studien utgick ifrån var: I vilken utsträckning förekommer författande kvinnor respektive författande män? I vilken utsträckning representeras olika nationaliteter genom inkluderade författare? Om så, vilka särskiljande, värderande eller likställande praktiker går att utläsa i hanteringen av författarskapen utifrån könstillhörighet och nationalitet? De första två frågeställningarna besvarades genom en kvantitativ innehållsanalys, medan den tredje besvarades genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 18. Att ta emot och möta ensamkommande ungdomar på låst institution : – En utvärdering av SiS ungdomshem Bärby

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Joanna Mellquist; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Statens institutionsstyrelse (SiS) är en statlig myndighet med uppdrag att bedriva individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med svår social problematik, missbruk och kriminalitet. Under senare år har SiS tagit emot ett växande antal placeringar av ensamkommande ungdomar. LÄS MER

  4. 19. Lärarattityder till eurocentrism i historieundervisningen : En studie vid tre gymnasieskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Emil Hasselqvist; [2014]
    Nyckelord :lärarattityder; attityder; didaktik; gymnasiet; eurocentrism; mångkulturalitet; mångkultur; multikulturell; utomeuropeisk;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlade om lärares attityder till eurocentrism i kurserna historia 1b och historia 1a1 i svensk gymnasieskola. Är undervisningen i dessa kurser eurocentrisk och tror lärare att en eurocentrisk undervisning kan påverka elever med annan kulturell bakgrund än svensk? Vilka faktorer styr lärares innehåll, planering och genomförande av kursmoment i historia 1b och historia 1a1? Hur kan lärare arbeta med utomeuropeiska perspektiv och fenomen i dessa kurser? Dessa är några frågor som diskuterades i denna undersökning. LÄS MER

  5. 20. Europeiska öden och äfventyr- En kritisk analys av ett sätt att se på hur demokratin växte fram i Europa

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonna Böhler; Linus Gisborn; [2014]
    Nyckelord :Eurocentrism; kritisk diskursanalys; demokratiseringsteori; kolonialism; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker och synliggör vilka diskurser som uppenbaras i kapitlet ”Theories of Democratization” från boken Democratization. De effekter som förekomsten av vissa diskurser kan tänkas få på den sociala praktiken diskuteras. Uppsatsen är en kritisk diskursanalys med socialkonstruktionism som vetenskaplig utgångspunkt. LÄS MER