Sökning: "examensarbete teknik barn"

Visar resultat 6 - 10 av 72 uppsatser innehållade orden examensarbete teknik barn.

  1. 6. Increasing water access throughhuman-centered design : Design of a off-grid water purifying devicein a resource constraint environment

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :David Sundvall; [2022]
    Nyckelord :human centered design; frugal innovation; Innovation; resource constrained environment; Bottom of the pyramid; BOP; Jugaad; resource constrained environment design; Mänskligt centrerad design; Sparsam innovation; Innovation; Resursbegränsad miljö; Botten av den socioekonomiska pyramiden; BOP; Jugaad; Resursbegränsad miljö design;

    Sammanfattning : Patrick and Felicia are a couple who run a farm. Every day they harvest their crops and sell them at the local market. This is the family's everyday life and today's income goes to all the family'sexpenses such as food, water, and transport to the market. At the end of the day, the family's totalbudget results in plus or minus zero. LÄS MER

  2. 7. Att finna platsen : En kvalitativ studiemed barn i fokus,i samarbete med planprogrammet Odlaren i Eskilstuna

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Julia Zentio; [2022]
    Nyckelord :Rumslig gestaltning; informationsdesign; aktivitetszoner; utomhusmiljö; gestaltning; navigering; barn; använder centrerad design; kognition; perception; planprogram.;

    Sammanfattning : Att finna platsen - en kvalitativt studie med barn i fokus, i samarbete med planprogrammet Odlaren i Eskilstuna, är ett examensarbete inom informationsdesign och rumslig gestaltning. Studiens syfte har varit att undersöka hur en plats kan gestaltas med barnens önskemål och behov i fokus, samt hur platsen kan informera och kommunicera med barnen om hur den ska användas. LÄS MER

  3. 8. För Älskade saker : Ett hållbart designkoncept för återbruk av begagnade produkter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Malin Ruljeff; [2022]
    Nyckelord :Technical Design Engineering; Consumption; Ecological sustainability; Second-hand; Sticker; Gifts; Teknisk design; Konsumtion; Ekologisk hållbarhet; Secondhand; Klistermärke; Presenter;

    Sammanfattning : This thesis project is based on the area of ​​Technical Design with a focus on sustainable development and sustainable consumption. The purpose of the project is to develop a concept for a product or service that helps families with children to reduce their negative environmental impact without reducing the supply of the products they need. LÄS MER

  4. 9. Assessment of hip deformities during childhood: a combined approach of Machine Learning and Finite Element Analysis

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknik

    Författare :Klara Eriksson; Jonna Fahrman; [2022]
    Nyckelord :Biomechanics; Hip joint; Cartilage; Osteoarthritis; Machine learning; Finite element analysis; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Osteoarthritis is a degenerative disease that will cause pain and stiffness in the joint if not treated. One cause of early osteoarthritis in the hip joint is pediatric hip deformities. Hip deformities can occur in different stages of childhood and cause the bones to be misshapen or the hip joint to be dislocated. LÄS MER

  5. 10. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER