Sökning: "färg intryck"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden färg intryck.

  1. 1. FÄRGPERCEPTION I KARAKTÄRSDESIGN : En undersökning om färgens vikt i intrycket av en karaktärs personlighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lisa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Färgteori; Färgperception; Karaktärsdesign; Gestaltteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om färg är ett viktigt verktyg, för förmedlingen av spelkaraktärers personligheter, för grafiska designer. Detta undersöktes med en studie om hur stor effekt färg har på första intrycket av 2D karaktärers personligheter. Tankarna och teorierna bakom arbetet har baserats på Solomon E. LÄS MER

  2. 2. Att välja rätt färg inom digital marknadsföring : Hur upplever människor en bild beroende på dess färgsättning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Malin Jakobsson; Viktor Brunstedt Wallin; [2023]
    Nyckelord :color; color theory; color psychology; digital marketing; social media; färg; färgteori; färgpsykologi; digital marknadsföring; sociala medier;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vilken betydelse färgval har utifrån skapade reklaminslag, anpassat för Instagram. Vi utgår från några grundläggande begrepp om visuell färguppfattning som har sitt ursprung i färgteori, färgpsykologi, färgsystem och färguppfattning. LÄS MER

  3. 3. Webbdesigns inverkan på användarensförsta intryck : - Hur fångar man en användare?

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för programvaruteknik

    Författare :Mikael Ek; Jönsson Sigrid; [2022]
    Nyckelord :Trustworthiness; usability; web design; capturing a user; Trovärdighet; användbarhet; webbdesign; fånga användare;

    Sammanfattning : Det finns över 200 miljoner aktiva hemsidor till drygt 5 miljarder användare. I takt med attinternet har växt och utvecklingen gått kraftigt framåt har användare blivit mer kräsna överinnehållet på en hemsida. LÄS MER

  4. 4. Webbdesign som väcker känslor : Ett verktyg för hotellwebbplatser för att påverka kundrelationer med Generation Z

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Kajsa Ojala Åkerman; Elinor Meijer; [2022]
    Nyckelord :Website; web design; web design element; visual impression; trust; satisfaction; loyalty; customer relationship; Generation Z; hotel website; Webbplats; webbdesign; webbdesignelement; visuellt intryck; tillit; tillfredsställelse; lojalitet; kundrelationer; Generation Z; hotellwebbplats;

    Sammanfattning : Webbplatser har idag mindre än en sekund på sig att göra ett visuellt intryck innan besökaren riskerar att gå vidare till en annan webbplats. I hotellbranschen där kundrelationer är högt värderat och det fysiska mötet i många fall har bytts ut mot hotellets webbplats spelar det visuella intrycket en viktig roll. LÄS MER

  5. 5. Ett vågat steg utanför: En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors klädval i vardagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Lucia Öström; [2022]
    Nyckelord :Socialantropologi; klädval; vardag; styra intryck; bekvämlighet; färg; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur unga kvinnor förhåller sig till klädval i vardagen, samt att belysa de interna dilemman som uppstår hos individen vid valet av kläder när dessa ska anpassas till olika sociala situationer. Den övergripande forskningsfrågan strävar efter att besvara “vilka faktorer tar unga kvinnor särskilt hänsyn till när de väljer kläder i vardagen?”. LÄS MER