Sökning: "förbereda för läsförståelse"
Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden förbereda för läsförståelse.
6. ”Undervisning i läsförståelse – en väg som öppnar nya världar för eleverna” : En studie om undervisning i läsförståelse i grundsärskolan och gymnasiesärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån några pedagogers beskrivningar bidra med kunskap om undervisning i läsförståelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd i grundsärskolans årskurser 7-9 och på gymnasiesärskolans nationella program. Studien bygger på kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger verksamma inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan och som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER
7. Att förstå det lästa : En undersökning av hur faktatexter bearbetas i aktuella läromedel i svenska i jämförelse med de förmågor som prövas i PIRLS.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Med bakgrund i de sjunkande resultaten i internationella undersökningar så som PIRLS ämnar denna uppsats undersöka vilka läsförståelseprocesser elever får träna på i läromedel i ämnet svenska för årskurs 3. Eftersom de sjunkande resultaten främst avser läsförståelse av faktatexter är det dessa som undersöks i läromedlen. LÄS MER
8. Hur arbetar lärare med läsning? : en studie om lärares beskrivningar gällande val av engelska texter och arbetssätt för läsning på engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Att läsa ingår i samtliga skolämnen och när då PISA-undersökningar visar att svenska elever blir allt sämre på läsförståelse finns grund till oro. Språket är i skolan en viktig grundpelare när skolans stora uppdrag är att förbereda eleverna för att bli funktionella samhällsmedborgare. LÄS MER
9. AVANCERAD LÄSFÖRSTÅELSE FÖR SVENSKA SOM ANDRASPRÅKSELEVER
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Vi undersökte i denna studie den kontextuella kunskapens inverkan på läsförståelsen av skönlitteratur hos fem inlärare av svenska som andraspråk i åldern 12-14. Genom ett experiment i en autentisk inlärarmiljö har det socialkonstruktivistiska perspektivet på inlärning använts i skapandet av en inlärningsaktivitet som kretsar kring kontextuell kunskap och kollaborativt lärande. LÄS MER
10. Förbereda för läsförståelse : en interventionsstudie i förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Studiens övergripande syfte var att få kunskap om på vilket sätt tydlig och ömsesidig undervisning kan utveckla elevers förmåga att använda förståelsestrategier vid lärarens högläsning i förskoleklass. Syftet var dessutom att, genom att studera det en loggbok berättar, nå en förståelse för vad i ett undervisningssammanhang som medverkar till elevernas utveckling. LÄS MER