Sökning: "förberedelse"

Visar resultat 21 - 25 av 743 uppsatser innehållade ordet förberedelse.

  1. 21. Sagan om de nationella proven : en berättelse i tre akter. En litteraturstudie om förberedelse, genomförande och efterarbete av de nationella proven i svenska på högstadiet och i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Larsson; Lisa van Ginhoven; [2023]
    Nyckelord :Nationella prov; höginsatsprov; likvärdig bedömning; washback; förberedelser; genomförande; efterarbete; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : De nationella proven har undersökts många gånger tidigare sett till proven som fenomen, men desto mindre när det kommer till hur lärares undervisning, yrkesroll och professionella kunnande påverkas i samband med de nationella proven. Syftet med litteraturstudien är därför att med utgångspunkt i forskningsresultat från bland annat vetenskapliga studier och avhandlingar undersöka hur lärare kan förbereda sina elever inför de nationella proven samtidigt som potentiella möjligheter och hinder sett till förberedelser, genomförande och efterarbete undersöks. LÄS MER

  2. 22. Lokalisering av borrhål i underjordsgruvor : Face drilling, del av adaptive automations projekt på Epiroc

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Alex Melander; Edris Fatah; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Yrkesmän har manuellt gjort borrplaner för varje borrsekvens, men denna modul med ett neuralt nätverk för punktmolnssegmentering- och- klassificering kommer att underlätta yrkesmännens behov genom att förenkla processen och utesluta orimliga delar i utgångsplanen. Dettaexamensarbete, som utförts i samarbete med Epiroc, en svensk tillverkare av gruv- och infrastrukturutrustning, fokuserar på att automatisera borrprocessen vid underjordisk gruvdrift. LÄS MER

  3. 23. ChatGPT - medspelare eller motståndare? : En kvalitativ studie om ChatGPTs möjligheter och utmaningar inom högre utbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Thelin; Anton Enetjärn; Kerstin Ehiwe; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Artificial Intelligence; Ethics; Law; Acceptance; Higher Education; Chatbots; Opportunities; Challenges; Teachers; ChatGPT; Artificiell intelligens; Etik; Lag; Acceptans; Högre utbildning; Chattbotar; Möjligheter; Utmaningar; Lärar;

    Sammanfattning : ChatGPT är inte en vanlig AI-chatbot; det är ett kraftfullt verktyg som har tränats för att skapa naturligt språk och kan tillämpas inom högre utbildning. Genom sin förmåga att kunna generera text och svara på frågor kan det vara en ovärderlig tillgång för lärare. LÄS MER

  4. 24. Sjuksköterskors upplevelser inom slutenvården under Covid-19 pandemin : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Hal Gord Ali; Marcus Andersson; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; Pandemic; Sars-CoV-2; Nurses; Inpatient care; Experiences; Covid-19; Pandemi; Sars-CoV-2; Sjuksköterskor; Slutenvård; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Covid-19 pandemin som orsakades av Sars-Cov-2-viruset innebar en betydande utmaning för världen. I synnerhet påverkades hälso- och sjukvården av dess framfart. Sjuksköterskor som arbetade inom slutenvården under denna tid var särskilt utsatta och föremål för en rad olika upplevelser både positiva och negativa. LÄS MER

  5. 25. Lära att läsa – och läsa för att lära : Hur svensklärares undervisning av lässtrategier synliggörs och beskrivs i syfte att främja läsförståelse av naturorienterad sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Nilsson; Emelie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :lässtrategier; läsförståelsestrategier; reciprocal teaching; svenskdidaktik; sakprosa; ämneslitteracitet; ämnesövergripande arbetssätt; ämnesintegrerat arbetssätt; naturorienterande läromedelstexter; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie haft som syfte att undersöka och förklara om och i så fall hur mellanstadielärare, med behörighet i svenska och naturorienterande ämnen, undervisar om sakprosatexter inom ämnet svenska som förberedelse för läsning i naturorienterande ämnena. Baserat på vår yrkeserfarenhet är bakgrunden till denna studie att elever verkar sakna lässtrategier för att tillägna sig de begreppstäta och abstrakta texterna i dessa ämnen. LÄS MER