Sökning: "föreläsning"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade ordet föreläsning.

  1. 1. Digitala produktpass i modeindustrin : Företags förberedelse, utmaningar ochmöjligheter med framtida EU-förordning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Östling; Sanna Sigg; [2024]
    Nyckelord :Digitala produktpass; Cirkulär ekonomi; Värdekedja; Modeindustrin; Transparens; Spårbarhet; EU;

    Sammanfattning : Digitala produktpasset (DPP) har föreslagits i en kommande EU-förordning och planeras attomfatta produkter i textilindustrin för att främja ökad spårbarhet, transparens och cirkulärekonomi. Med tanke på modeindustrins begränsade digitala kompetens, synlighet ivärdekedjan samt omfattningen av små-medelstora företag kan övergången till ett digitaltproduktpass innebära stora utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Motorcenter Nynäshamn

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Malte Taflin; [2023]
    Nyckelord :Nynäshamn; motor; fordon; racingbana; landsbygd; betong; mötesplats; lärande; verkstad;

    Sammanfattning : Projektet Motorcenter Nynäshamn är tänkt att bidra med en variation av funktioner till Nynäshamns tätort, Nynäshamns kommun samt till södra Stockholms län som helhet. Centret är en Multifunktionell byggnad med ett varierat program med kombinerat fordon och människor i fokus. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om laborationer i biologi : En kvalitativ undersökning om vad biologilärare har för syfte och mål med laborationer på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Matilda Ulander; [2023]
    Nyckelord :Laboration; Biologi; Lärare; Grundskolan; Högstadiet; Syfte; Kursplan; Planering;

    Sammanfattning : I högstadiet är laborationer en undervisningsmetod där eleverna får möjlighet att se olika biologiska ting och processer i verkligheten. I kursplanen för biologi på grundskolan står det även både i det centrala innehållet och bland kunskapskraven att eleverna ska lära sig att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera laborationer (Skolverket, Lgr 22) . LÄS MER

  4. 4. Hybridföreläsningar inom datavetenskap: En fallstudie om tekniska verktyg och deltagarnas upplevelse

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Cassandra Windahl; Filip Kroon; [2023]
    Nyckelord :Hybrid education; Technical tools; Digital learning; Lectures; Hybridutbildning; Tekniska verktyg; Digitalt lärande; Föreläsningar;

    Sammanfattning : Under COVID-19 blev distansundervisning ett måste och till följd mer accepterat och vanligt. Detta har även bidragit till att fler alternativa utbildningsformer blivit vanligare, bland annat hybridutbildning. Det finns dock bristande information och forskning på hur hybridutbildningar ska genomföras för bäst upplevelse för alla inblandade. LÄS MER

  5. 5. Vårdnadshavares upplevelser av språkstimulansföreläsningen vid Norrlands universitetssjukhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Fanny Huuhka; Johanna Lax; [2023]
    Nyckelord :Logopedi; vårdnadshavarares upplevelser; språkstörning; språkutveckling; språkstimulans; intervention; föreläsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Tal- och språksvårigheter är inte ovanligt bland barn i förskoleåldern. För att få hjälp med dessa svårigheter krävs en logopedisk bedömning. På grund av långa väntetider kan barn tvingas vänta länge på logopediska insatser. LÄS MER