Sökning: "föreställningsvärldar"
Visar resultat 26 - 30 av 99 uppsatser innehållade ordet föreställningsvärldar.
26. Högläsning : En läs- och språkutvecklande aktivitet eller bara tidsfördriv?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Trots att forskning visar på att högläsning fyller många värdefulla funktioner när det kommer till elevers läs- och språkutveckling, synliggörs högläsningspraktiken enbart i styrdokumenten för förskoleklass, men inte för årskurs 1–3. Högläsning som metod kan användas på olika sätt och syftet med denna kunskapsöversikt är att med hjälp av elva vetenskapligt granskade artiklar, som alla rör ämnet högläsning, förmedla information om det. LÄS MER
27. Det är bra att få de andras perspektiv på boken : Hur lärarledda smågruppssamtal kan utveckla yrkeselevers litteratursamtal och ämneskunskap
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Följande utvecklingsarbete undersöker yrkesförberedande elevers lärarledda litteratursamtal i smågrupper, med syfte att söka förståelse för hur elevers diskussioner och ämneskunskap kan utvecklas med hjälp av stöttning av lärare och andra elever i den sociokulturella kontext som smågruppssamtal utgör. Studiens deltagare består av gymnasieelever från manligt dominerande yrkesförberedande program och undersökningen utförs inom ramen för kursen svenska 2. LÄS MER
28. Bild- och textkompositionens betydelse i introduktionen av skönlitteratur i en lärobok i svenska som andraspråk : En kvalitativ studie som riktar sig mot modelläsaren som en vuxen elev med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att lyfta fram vad bild- och textkompositionen betyder för en modelläsare i introduktionen av skönlitteratur samt att se om introduktionen kunde ge eleverna utrymme för att skapa egna föreställningsvärldar. Studiens kvalitativa ansats och utgick från ett sociosemiotiskt perspektiv som utmärks av att språkutveckling sker i socialt samspel. LÄS MER
29. Att samtala sig till läsförståelse : En studie om textsamtal som arbetssätt i undervisningen av läsförståelse med koppling till kunskapskraven för svenska i årskurs F-3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats sammanställer forskningsresultat kring användandet av textsamtal i undervisningen och jämförs vidare med kunskapskraven för läsförståelse i grundskolans årskurs F-3. Undervisningen i läsförståelse ska syfta till att eleverna upplever läsning som meningsfullt och ska anpassas efter varje individs förmåga och behov. LÄS MER
30. Drömmar om makt och ekologi : Miljöpolitiska debattböcker och konkurrerande sociotekniska föreställningsvärldar under det svenska ekologiska genombrottet 1967–1972
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : The Swedish ecological breakthrough of the late 1960’s and the early 1970’s entailed a rapid proliferation of competing perspectives on the environment, on man’s relation to it, and on the possible – dystopian or utopian – futures that lay ahead. By drawing on the theoretical concept of sociotechnical imaginaries as defined by Sheila Jasanoff and Sang-Hyun Kim, this thesis aims to explore the critical role played by these perspectives, and by these visions of the future, during this formative period of the emerging environmental consciousness and of early Swedish environmental politics. LÄS MER