Sökning: "företagets strategiska position"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden företagets strategiska position.

  1. 1. Strategiska prismodeller och prissättningskalkyler för fossilfria modulära produktionsanläggningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Niklas Bolin; Fredrik Danfors; Herman Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :price; pricing; price model; price models; fossil-free; production; modular; pris; prissättning; prismodell; prismodeller; fossilfri; produktion; modulär;

    Sammanfattning : Komplexa värdekedjor och utsläppstung produktion har länge präglat vårt samhälle och utgör grunden till flera globala svårigheter. Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka hur prismodeller och prissättningskalkyler kan användas som underlag i prissättning och produktlansering av fossilfria modulära produktionsanläggningar. LÄS MER

  2. 2. Utformning av strategiska mål med hänsyn till verksamheters funktionalitet och omvärldens påverkan - inom tillverkningsindustrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Moa Karlsson; Nathalie Larsson; [2022-09-02]
    Nyckelord :funktionalitet; omvärldens påverkan; strategiska mål; prestationsmått; strategi; målstyrning; nedbrytning; kommunikation; intervjuer;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Vid utformning av strategiska mål behöver företag dels ta hänsyn till målets funktionalitet, dels omvärldens påverkan angående företagets verksamhet. Strategiska mål skall designas utefter företagets processer samt funktion för att vara funktionella. LÄS MER

  3. 3. Hur kommunicerar mellancheferna strategiskt? : Strategizing i dagligvaruhandeln

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Olivia Pålsson; Anna Tour; [2022]
    Nyckelord :Strategy; strategizing; strategic communication; Strategy-as-practice; internal communication; informal communication; middle manager; unit management; strategic management; retail sector; Strategi; strategizing; strategisk kommunikation; strategi i praktiken; strategi som praktik; intern kommunikation; informell kommunikation; mellanchef; avdelningschef; strategisk ledning; detaljhandel;

    Sammanfattning : Strategizing är vad människor i en organisation gör när de planerar och medverkar i aktiviteter som ska bidra till företagets riktning. Forskning inom strategizing har tidigare fokuserat på organisationens ledning, men även medarbetarperspektivet kan bidra till en bredare uppfattning, då medarbetarna ofta uppfattar strategisk kommunikation på ett annat sätt. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar arbetsgivare med employer branding för att attrahera och behålla medarbetare? : En kvalitativ studie om betydelsen av organisationers arbetsgivarvarumärke.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olga Wohlfahrt; Agnes von Lode; [2022]
    Nyckelord :Arbetsgivarvarumärke; organisationer; rekrytering; intern employer branding; extern employer branding;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen kring hur arbetsgivare arbetar för att behålla sina befintliga medarbetare och även locka till sig potentiella medarbetare från arbetsmarknaden. Detta undersöks genom att se över hur arbetsgivarna arbetar med employer branding, även kallat arbetsgivarvarumärke, vilket är det strategiska arbete företag gör med sitt varumärke för att öka företagets attraktionskraft gentemot både befintliga och potentiella medarbetare. LÄS MER

  5. 5. Miljövänliga motorvrål - en kritisk diskurspsykologisk analys av hållbarhetsdebatten inom Formel 1

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Felicia Thornander; [2020]
    Nyckelord :Critical discursive psychology; discourse analysis; Formula 1; ecological modernization.; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : By conducting a discourse analysis on the sustainability debate within For-mula 1 this study explores the construction of meaning for sustainability as well as the construction of identity for Formula 1 as a sport. The analysis used the concepts of interpretative repertoires, subject positions and ideologi-cal dilemmas from the field of critical discursive psychology. LÄS MER