Sökning: "företagsekonomiska analyser"

Visar resultat 1 - 5 av 126 uppsatser innehållade orden företagsekonomiska analyser.

  1. 1. Från plånbok till spelglädje En kvalitativ studie om mikrotransaktioners påverkan på kundvärdet i spel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lukas Bolin; Samuel Johansson; [2023-08-25]
    Nyckelord :microtransaction; customer value; loot box; battle pass; skins;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mikrotransaktioner är en form av betalning där man erhåller en virtuell vara eller tjänst till låga kostnader. Den negativa effekten av mikrotransaktioner som ofta porträtteras av media är ett problem och spelutvecklare står därför inför en utmaning att forma spel som tilltalar alla typer av spelare, både de som är för och emot mikrotransaktioner. LÄS MER

  2. 2. K2 eller K3? En kvantitativ studie som undersöker samband mellan soliditet, omsättningstillväxt och branschtillhörighet hos mindre onoterade företag och deras benägenhet att frivilligt tillämpa K3

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ofelia Granberg; Isabelle Berner; [2023-02-21]
    Nyckelord :K2; K3; redovisningsregelverk; soliditet; omsättningstillväxt; immateriella tillgångar; komplexitet; Bokföringsnämnden;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: I Sverige kan mindre onoterade företag välja mellan att tillämpa det regelbaserade redovisningsregelverket K2 och det principbaserade regelverket K3. K3 har ett användarperspektiv som gör att det lämpar sig bättre som beslutsunderlag för företagets intressenter, men är samtidigt mer komplicerat och resurskrävande, varför en avvägning mellan kostnad och nytta måste göras. LÄS MER

  3. 3. Digitala tvillingars användning vid beslutsfattning i bygg- och fastighetsbranchen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefine Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Digital twins; construction and real estate industry; decision-making; situation awareness; digitalization; Digitala tvillingar; bygg- och fastighetsbranschen; beslutsfattning; situationsmedvetenhet; digitalisering;

    Sammanfattning : Bygg- och fastighetsbranschen präglas av långsam digitaliserings takt där bristande dokumentation förekommer och i vissa fall försvårar beslutsfattningsmoment. Digitala tvillingar är kända för att effektivisera fastighetsförvaltning och bidra till bättre beslutsfattning. LÄS MER

  4. 4. AI-teknologi vid företagsekonomiska analyser: En kvalitativ studie om användning av maskininlärning vid företagsekonomiska analyser samt relevanta faktorer att ta i beaktande vid implementering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Tintin Kärrbrant; Ella Olsson; Stina Abrahmson; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; AI; machine learning; business analysis; Rogers theory of Adoption; implementation; Artificiell intelligens; AI; maskininlärning; företagsekonomiska analyser; Rogers adaptionsteori; implementering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Artificiell intelligens (AI) innebär att skapa intelligenta system som överträffar mänsklig kunskap. Den snabba framväxten av AI har gjort att stora företag behöver överväga implementering för att hänga med i dagens utveckling. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsmått, hållbarhetsanseende och finansiell prestation- En jämförande studie av hur hållbarhetsmått och konsument-hållbarhetsanseende påverkar företags finansiella prestation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ella Martell; Isabella Träskman; Jessica Wigren; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhetsmått; hållbarhetsanseende; finansiell prestation; hållbar marknadsföring; informationsasymmetri. Sustainability measures; sustainability reputation; financial performance; sustainable marketing; information asymmetry.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Hållbarhetsmått, hållbarhetsanseende och finansiell prestation En jämförande studie av hur hållbarhetsmått och konsument-hållbarhetsanseende påverkar företags finansiella prestation Seminariedatum: 1 juni 2023 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ella Martell, Isabella Träskman och Jessica Wigren Handledare: Burak Tunca Nyckelord: Hållbarhetsmått, hållbarhetsanseende, finansiell prestation, hållbar marknadsföring, informationsasymmetri Forskningsfråga: Vad är relationen mellan företags prestation i hållbarhetsmått och deras finansiella prestation? Vad är relationen mellan företags hållbarhetsanseende hos konsumenter och deras finansiella prestation? Har företags hållbarhetsanseende hos konsumenter eller företags prestation i hållbarhetsmått starkast effekt på den finansiella prestationen? Syfte: Syftet med studien är att med utgångspunkt i relevant forskning och teori empiriskt testa hur hållbarhetsmått och hållbarhetsanseende påverkar den finansiella prestationen hos företag. Metod: En kvantitativ studie där sekundärdata har samlats in för att testa sambandet mellan hållbarhet och finansiell prestation, genom statistiska tester, regressionsanalys och korrelationsanalys. LÄS MER