Sökning: "förskola ledarskap barnen"

Visar resultat 16 - 20 av 52 uppsatser innehållade orden förskola ledarskap barnen.

  1. 16. Det finns ju ingen universallösning : En studie om förskolläraresledarskap i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Johansson; Mona Johansson; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare ledarskap; ledarskapsstilar;

    Sammanfattning : Vårt intresse för förskollärares ledarskap i förskolan grundar sig i att vi upplevt att ledarskap inte är ett prioriterat utvecklingsområde och att vi mött många olika varianter av ledare efter att ha arbetat i många år inom förskolan Att detta område är angeläget att studera bekräftas också av de få studier som fokuserar just på förskollärares ledarskap i arbetet med barnen . Således har vi valt att skriva om ledarskap i detta examensarbete i vår utbildning till förskollärare för pedagogiskt verksamma. LÄS MER

  2. 17. Tillgänglig och tydliggörande? -Förskollärares arbete med den fysiska miljön i förskolan ur ett verksamhetsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Petersen; [2020]
    Nyckelord :Fysisk miljö; Förskola; Förskollärare; Tillgänglighet; Tydliggörande;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractPetersen, Malin (2020). Tillgänglig och tydliggörande? -Förskollärares arbete med den fysiska miljön i förskolan ur ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 18. “Får jag vara med? Ja, men då får du vara, du får vara den lilla piraten” : En kvalitativ studie om hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rose-Marie Karlsson; Emelie Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Exkludering; fri lek; förskola; hermeneutik; inkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn inkluderar respektive exkluderar varandra i den fria leken och vilka tillträdesstrategier barn använder. Studien gjordes genom att analysera observationer med fokus på barns tillträdesstrategier. LÄS MER

  4. 19. Det komplexa ledarskapet : En enkätstudie av förskollärares syn på ledarskap gentemot barngrupp och kollegor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paula Andrea Carretero Gustafsson; Elina Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Ledarskap; situationsanpassad ledarskapsteori; enkätstudie; förskola; arbetslag;

    Sammanfattning : Ledarskap inom förskolans verksamhet är ett komplext ämne. Det finns forskning om ledarskap med barngrupp, något som vittnar om att man är överens om att förskollärare ska leda barnen. Hur ledarskapet ska se ut är däremot mer diffust. LÄS MER

  5. 20. Jag är lite överallt hela tiden En studie om specialpedagogens roll i arbetet med plan mot diskriminering och kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Andersson; Petra Christensson; [2020]
    Nyckelord :diskursanalys; förskola; likabehandling; plan mot diskriminering och kränkande behandling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Matilda Andersson och Petra Christensson (2020). “Jag är lite överallt hela tiden”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER