Sökning: "förskola ledarskap barnen"

Visar resultat 6 - 10 av 52 uppsatser innehållade orden förskola ledarskap barnen.

  1. 6. Den vardagliga matematiken i förskolan : för yngre åldrar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Berg; Karolin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; yngre barn; vardagsmatematik; förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ämneskunskapen matematik med en riktning mot den vardagligamatematiken i förskolan för de yngre barnen, samt olika begrepp som är betydelsefulla förbarns matematiska kunskaper. Studien är kvalitativ och den datainsamling som använts ärobservationer från en förskola. LÄS MER

  2. 7. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares skilda uppfattningar inom konflikthantering

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Persson; Amanda Frykberg; [2023]
    Nyckelord :Conflict; Conflict management; Leadership; Strategies; Preschool teacher; Preschool; Konflikt; Konflikthantering; Ledarskap; Strategier; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Konflikter såväl som konflikthantering är en del av förskolans vardag. Tidigare forskning har visat att vuxna ofta associerar konflikt med något negativt, snarare än något positivt. Därmed kan vuxna hantera konflikter genom att undvika dem eller lösa konflikterna för barnen i barnens ställe. LÄS MER

  3. 8. Barns delaktighet och inflytande : En didaktisk analys av två undervisningssituationer i förskolans kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lina Erméus; Jessica Ekholm; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; ledarskap; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare arbetar med barns delaktighet och inflytande i den dagliga verksamheten i förskolan. Genom observation av undervisning har barns perspektiv på delaktighet och inflytande observerats. Efter observationerna har intervjuer genomförts med undervisande förskollärare. LÄS MER

  4. 9. Skapa en arena för gemenskap : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares strategier för barns inkludering i den sociala gemenskapen på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emelie Klinth; Clara Hansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; social gemenskap; inkludering; strategier; arbetsmetoder; förhållningssätt; barns perspektiv; barnperspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Bakgrund:Pedagogers ledarskap är viktigt i arbetet med att barn ska känna sig inkluderade i den sociala gemenskapen och i barns identitetsskapande. Barnen ska under sin förskolevistelse ges möjlighet till att känna trygghet, utvecklas och samspela tillsammans med andra vilket är något som både Läroplan för förskolan (Lpfö18, 2018) och Skollagen (SFS 2010:800) lyfter. LÄS MER

  5. 10. ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos” : Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teddy Nakiwala Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötande; pedagoger; utagerande beteende; välfungerande vardag;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nakiwala Nilsson, Teddy (2022). ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos”. Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER