Sökning: "förskolans framtid"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden förskolans framtid.

  1. 16. We have a vision : A vizualisation of the visions and pedagogic work in a Gambian pre-school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sofia Rudolfsson; [2017]
    Nyckelord :Pre-school education; The Gambia; classroom environment; pedagogic work; pre-school traditions; Förskoleutbildning; Gambia; pedagogiskt arbete; förskoletraditioner; klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : The aim of this study is to visualize the pre-school pedagogy in The Gambia and to discuss the Gambian pre-schools ideal view on pedagogy compared to the Swedish tradition. Through an ethnographically inspired study conducted at a Gambian preschool called SBEC bilingual international school, where I used Interviews and observations as a method to gather my empirical data, I sought answers to my overall questions which was: Which are the pre-schools main visions and values? What is the Gambian society´s view on pre-school education? And what is emphasized in the classroom work? In my results I found that the vision of the pre-school was designed to give something back to the Gambian society and have an impact on the country´s future. LÄS MER

  2. 17. ”Det är ju därför man tar slut” : En kvalitativ studie om några förskollärares uppfattningar om hållbart ledarskap i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jessica Wennerberg; Emma Wallesjö; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; hållbart; ledarskap; hållbart ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om hur några förskollärare uppfattar sitt ledarskap utifrån ett hållbarhetsperspektiv, vad de anser vara viktiga kompetenser för ett hållbart ledarskap samt vad de anser som hindrande och främjande villkor för ett hållbart ledarskap. Betydelsen av denna studie är att belysa förskollärares ledarskapssituation för att verksamma och blivande förskollärare ska få en möjlighet att utveckla ett hållbart ledarskap, vilket gagnar både den enskilda förskollärares framtid i yrket samt förskolans kvalité. LÄS MER

  3. 18. Hållbar utveckling, ska det vara så svårt att förstå? : Pedagogers undervisning om ämnet i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ann-Katrin Holmer; Liselott Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Sustainable Development; ESD; Outdoor Education and Preschool.; Hållbar utveckling; ESD; Utomhuspedagogik och Förskola.;

    Sammanfattning : Utifrån litteratur kan man läsa om vad hållbar utveckling innebär och att det är ett komplext ämne. Det finns däremot inte mycket information som visar på hur man inom förskolans verksamhet arbetar med hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 19. Vi jobbar med framtidens världsmedborgare : Hur barnkonventionen och värdegrunden konstrueras i förskollärares berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Werle; Linnéa Östergaard; [2015]
    Nyckelord :Barnkonventionen; Värdegrunden; Barns rättigheter; Barn; Förskola; Förskollärare; Diskurs; Diskurspyskologi; Tolkningsrepertoar; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barnkonventionen och värdegrunden konstrueras i förskollärares berättelser om förskolans verksamhet. Empiriinsamling har skett genom tre stycken fokusgruppsamtal med sex deltagande pedagoger, samtalen är ljudinspelade och därefter transkriberade. LÄS MER

  5. 20. Högläsning i teori och praktik En kvalitativ forskningsstudie med utgångspunkt i förskollärares och barnskötares uppfattningar kring högläsning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristin Lilja; [2015]
    Nyckelord :förskola; högläsning; intervju; språkutveckling; f;

    Sammanfattning : AbstractDenna studie har en fenomenografisk utgångspunkt där uppfattningar om ett fenomen är centralt.Genom intervjuer med verskamma förskollärare och barnskötare synliggjordes tendenser till attutbildningsnivån i vissa avseenden påverkade medvetenheten, främst synen på högläsningenspotentialer att vara språkutvecklande. LÄS MER