Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskolans digitala framtid : En studie om förskollärares perspektiv på digitaliseringsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Almén; Alva Jörtsö; [2024]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; didaktik; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte med att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med digitala verktyg i förskolan. Tidigare forskning indikerar hur förskollärares inställning och användning av digitala verktyg på förskolor varierar. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares stöttning i den proximala utvecklingszonen för särskilt begåvade barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Karlsson; Stina Strömner; [2024]
    Nyckelord :Differentiation; gifted children; preschool; sociocultural theory; support; Differentiering; förskola; sociokulturell teori; stöd; särskilt begåvade barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares syn på stöd till särskilt begåvade barn i förskolan. Särskild begåvning är ett område där det råder kunskapsbrist och är något som behöver synliggöras i samhället. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringen är barnens framtid : Digitala verktyg i förskolan ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Björnfot Holm; Sandra Jaakkola; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; förskola; kvantitativ metod; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares inställning till och användande av digitala verktyg i förskolans utbildning ur ett förskollärarperspektiv. Frågeställningar som använts i undersökningen är förskollärares inställning till digitala verktyg, hur förskollärare skattar sin digitala kompetens utifrån vad som behövs i förskolans utbildning samt i vilken utsträckning förskollärare använder digitala verktyg i olika sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Förskolans framtid, Dystopi eller utopi? : En studie för att fånga förskollärare, rektorers och skolpolitikers vision om svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Betty Jansson; [2023]
    Nyckelord :Dystopi; framtid; framtidsvision; förskola; förskollärare; Lärarförbundet; planeringstid; politik; politiker; rektorer; skolpolitik; språkbrist; Sverige; vision; utmaningar; utopi.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks tre olika aktörer; förskollärare, rektorer och politikers syn påförskolans framtid och utmaningar. Dessa tre aktörer ställs gentemot varandra för attsynliggöra likheter men även meningsskillnader i vart de anser att förskolan är på väg ochvad för utmaningar den står framför. LÄS MER

  5. 5. ”Vi bara löser det, eller…?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av relationsbygge i stora barngrupper och låg personaltäthet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefin Andersson; Jessica Falkenberg; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; barngruppsstorlek; förskola; omsorg; personaltäthet; relationer;

    Sammanfattning : Idag är de flesta barnen i åldern 1 - 5 år i Sverige inskrivna i förskolan och tillbringar en stor del av sin barndom där. Barngrupperna har under de senaste åren vuxit i storlek och personaltätheten har minskat. LÄS MER