Sökning: "förskolans framtid"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden förskolans framtid.

  1. 6. Vad är problemet med adekvat digital kompetens i förskolans policydokument? : En diskursanalys av förskolans policydokument berörande adekvat digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Rosensö; [2022]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; digitalisering; digital kompetens; Carol Bacchi; makt; poststrukturalism; problem; problemrepresentationer; styrning; subjekt; subjektifiering; WPR;

    Sammanfattning : Abstrakt  I Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018) beskrivs det att barn ska få möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens vilket likaså skildras i andra policydokument som berör förskolan. Genom texten och dess innebörd påverkas dock människor på skilda vis och är därför relevanta att utsättas för ifrågasättande för att möjliggöra perspektiv och kunskap kring området (Bergström & Borèus, 2018). LÄS MER

  2. 7. Gestalta genus i förskolan : En studie om fyra pedagogers föreställningar om kön utifrån exemplet måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Andersson; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; könsmönster; könsföreställningar; normkritiskt perspektiv; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Den nya reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har lyft jämställdhetsarbetet på förskolan. Syftet med studien är därför att utifrån ett normkritiskt perspektiv synliggöra fyra pedagogers föreställningar om kön i kommunikationen med barn, med specifikt fokus på kommunikation vid måltider. LÄS MER

  3. 8. Förskolebarns förståelse och inställning till Covid-19 rekommendationer i förskolemiljö : En kvalitativ intervjustudie med förskolebarn från Mellansverige

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Viktoria Cordova; [2021]
    Nyckelord :Preschool children; Covid-19 recommendations; qualitative image support interviews; health literacy; qualitative content analysis with a deductive approach; Förskolebarn; Covid-19 rekommendationer; Kvalitativa intervjuer med bildstöd; Health literacy; Kvalitativ innehållsanalys med deduktiv ansats;

    Sammanfattning : Introduktion: Hälsan är ojämnt fördelad redan i tidig ålder och förskolan har möjlighet att verka kompenserande för barnens ojämlika uppväxtvillkor. Förskolans agerande i pandemitider kan påverka barnens utveckling och framtid. LÄS MER

  4. 9. Vad innebär adekvat digital kompetens : för förskollärare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gunilla Olsson; Sofia Olsson; [2020]
    Nyckelord :digitalisering; adekvat; adekvat digital kompetens; digital kompetens digitala verktyg; förskola; förskollärare; lärplattor; undervisning;

    Sammanfattning : Adekvat digital kompetens är något förskollärare som undervisar barn behöver ha kunskap om, men också besitta själva. I och med att Läroplanen för förskolan har blivit reviderad och förnyad till Lpfö 18, finns det ett ökat krav på förskollärare. LÄS MER

  5. 10. Vad är meningen? : Om tid för omsorg och berättelser i den målstyrda förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Monica Hamberg Mitlin; [2019]
    Nyckelord :posthumanism; practical knowledge; preschool; care; meaning; time; matter; quality; new public management; posthumanism; praktisk kunskap; förskola; omsorg; mening; tid; materia; kvalitet; målstyrning;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän undersöker jag det i förskolan bärande begreppet ”mening”, i diskussion med ett antal andra texter. Utgångspunkten är att förstå ”meningen” som den kommit att beskrivas i en poststrukturell och postmodern teorivärld, det vill säga (delvis) språkligt konstruerad och kontextuell. LÄS MER