Sökning: "förskolebarns litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förskolebarns litteratur.

  1. 1. "Det röda hjärtat har ett sår och såret bultar och ropar" : En kvalitativ studie om litteratur som verktyg för att leda svåra samtal om döden med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Neuhaus; [2023]
    Nyckelord :narratology; preschool children s literature; thematic analysis; young children and death; förskolebarns litteratur; narratologi; små barn och döden; tematisk analys;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur litteratur kan vara ett verktyg för utbildare under diskussioner om döden med barn i förskolan. Barn är nyfikna individer som ofta vill ha svar på existentiella frågor. LÄS MER

  2. 2. “Ifall vi lyssnar på dom lyssnar dom på oss” : En kvalitativ studie om förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer utifrån barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Ny Berkelund; Anna-Carin Vestman; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; demokratiska processer; delaktighet; inflytande; makt; motstånd; frihet; barnlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer, utifrån litteratur med tillhörande boksamtal. Specifikt studeras följande frågeställning: Vilka möjligheter till deltagande i demokratiska processer, utifrån begreppen inflytande, makt, motstånd och frihet ger förskolebarn uttryck för, efter att ha tagit del av böckerna Gropen (2018) och Koko och Bosse, vill inte! (2019)? Studiens metodologiska utgångspunkt är semistrukturerade gruppintervjuer i boksamtalsform. LÄS MER

  3. 3. Musik som språkutvecklande verktyg : Hur musik implementeras i förskolan utifrån ett språkutvecklande perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Lundberg; Julia Rosin; [2021]
    Nyckelord :barn; förskola; musik; språkutvecklande verktyg; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studien presenterar hur förskolebarns språk kan utvecklas med hjälp av musik. Detta görs genom både tidigare forskning, men även av den empiri som insamlats under studiens datainsamlingsprocess. Läroplanen för förskolan (Lpfö 18 2018, s. 9) lyfter att musik ska användas som såväl uttrycksmedel som ett sätt att kommunicera för barnen. LÄS MER

  4. 4. En bild är inte bara en bild : En kvalitativ studie om bildens betydelse för förskolebarns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Rosqvist; Liza Petersson; [2019]
    Nyckelord :bild; estetiska lärprocesser; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund Med hjälp av bilder kan barns utveckling av verbalt språk stödjas. Genom att pedagoger och barn samlas kring bilder i verksamheten kan diskussioner uppkomma vilket kan leda till att barnets verbala språk utvecklas. LÄS MER

  5. 5. Får alla vara med och leka? : En studie om hur förskollärare inkluderar barn i leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Frida Högkvist; [2016]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Inclusion; Peer-culture. Play; Förskola; Förskollärare; Inkludering; Kamratkultur; Lek;

    Sammanfattning : This study makes the starting point in pre-school children's inclusion in their play and preschool teacher's role and responsibilities in it. I will begin with a review of previous research and literature that are available around topics like children's play and social interactions, preschool teacher's inclusion in children's play and play-environment in the preschool. LÄS MER