Sökning: "fokusgruppsdiskussion."

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade ordet fokusgruppsdiskussion..

  1. 6. Genus & gränssnitt : En kvalitativ studie om hur stereotypiskt könskodad design påverkar användares upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ellen Määttä; [2022]
    Nyckelord :User Interface; Visual Design; User Experience; Stereotypes; Gendered-Coded Design; Gender.; Stereotyper; könskodning; genus; upplevelse; interaktionsdesign.;

    Sammanfattning : Genus definierar människors sociala kön och genomsyrar samhället genom de föreställningar, idéer och handlingar som förknippas med män respektive kvinnor. Uppfattningar av genus skapas och upprätthålls av genussystem som är konstruerat för att producera stereotyper. LÄS MER

  2. 7. De kreativa processerna, fysisk lärmiljö och sociala rum : Om handens arbete och slöjdens praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Heidi Lilliehöök; [2022]
    Nyckelord :Fantasi; relationer; neuropedagogik; kognitiva förmågor; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Det finns många åsikter kring att barns och ungas finmotoriska förmågor i grundskolorna är lidande, något som påverkar resultaten på slöjd och hämmar de kreativa processerna. Syftet med detta arbete är att undersöka lärare i mellan- och högstadiet ser på de kreativa processerna i de olika ämnena och hur dessa gestaltas. LÄS MER

  3. 8. Pedagogers möjligheter till reflektion : En fokusgruppsmetod kring hur arbetslagen beskriver sitt arbete med pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Wanneståhl; Therése Andersen; [2022]
    Nyckelord :Pedagogical documentation; Children s participation; Learning environment; Learning process; Organizational conditions; Pedagogisk dokumentation; Barns delaktighet; Lärmiljön; Lärprocess; Organisatoriska förutsättningar;

    Sammanfattning : Arbetet med pedagogisk dokumentation ligger till grund för ett systematisk kvalitetsarbete i förskolan. Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogernas arbete kring pedagogisk dokumentation, där de genom gruppdiskussioner utvecklar nya sätt att se på hur de arbetar med pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  4. 9. ”Vad det än är så är man ju lugnare och piggare efteråt, man blir ju gladare” : En kvalitativ fokusgruppsstudie om varför medelålders kvinnor i Sverige är fysiskt aktiva

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Josefine Modig; [2021]
    Nyckelord :aktiv livsstil; fysisk aktivitet; fysisk hälsa; medelålders kvinnor; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund m fysisk aktivitet, skulle kunna bidra med ytterligare kunskap och en djupare förståelse. Fysisk aktivitet är en levnadsvana som kan förbättra hälsan och förebygga sjukdomar. LÄS MER

  5. 10. Svenska jägares uppfattningar om förebyggande åtgärder och övervakning av afrikansk svinpest hos vildsvin i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Annie Frisk Brunzell; [2021]
    Nyckelord :Afrikansk svinpest; ASF; fokusgruppsdiskussion; FGD; förebyggande; jägare; rapportering; vildsvin; övervakning;

    Sammanfattning : Afrikansk svinpest (ASF) är en allvarlig virussjukdom som drabbar grisdjur. Sjukdomen finns i många delar av världen och orsakar ofta en mycket hög dödlighet hos drabbade tamgrisar och vildsvin. På grund av dess påverkan på grisproduktionen har ASF medfört stora socioekonomiska konsekvenser i drabbade områden. LÄS MER