Sökning: "fonologisk analys"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden fonologisk analys.

  1. 16. Hur skildras diskussionen om läs- och skrivutveckling inom whole language? : En jämförelse av diskussionen om whole language-baserad läs- och skrivutveckling på Nya Zeeland på 1990-talet och på 2010-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Fenger-Krog; [2017]
    Nyckelord :Whole language; Nya Zeeland; vetenskaplig diskussion; läsutveckling; skrivutveckling; litteraturstudie; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att belysa diskussionerna om läs- och skrivutveckling inom whole language på Nya Zeeland genom en jämförelse av artiklar från perioderna 1990–1999 och 2008–2017 (de senaste 10 åren). För att undersöka mina forskningsfrågor analyserade jag vetenskapliga artiklar från respektive period och jämförde dem. LÄS MER

  2. 17. Expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5 – 4;9 år som har konstaterade uttalssvårigheter : En icke-linjär fonologisk analys

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Agnes Jern Isacsson; Linda Malmgren Johansson; [2017]
    Nyckelord :Phonology; preschool children; non-linear analysis; phonological difficulties; LINUS; PPC; WCM; Fonologi; förskolebarn; icke-linjär analys; fonologiska svårigheter; LINUS; PPC; WCM;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5-4;9 år som följer en atypisk tal- och språkutveckling och jämföra den med en åldersmatchad kontrollgrupp.  Ytterligare ett syfte är att undersöka huruvida det föreligger ett samband mellan expressiv fonologisk förmåga och impressiv lexikal förmåga. LÄS MER

  3. 18. Fonologisk intervention baserad på en icke-linjär fonologisk analys : En multipel fallstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Emma Ristenvik; Lina Vikström; [2017]
    Nyckelord :Phonological language disorder; nonlinear phonological analysis; intervention; Fonologisk språkstörning; icke-linjär fonologisk analys; fonologisk intervention;

    Sammanfattning : Children with phonological problems often come in contact with a speech and language pathologist for intervention. The intervention can be based on different theoretical frameworks, whereof non-linear phonology is one. The present study was carried out as a multiple single-case study with three participants aged 4;3-4;4 years. LÄS MER

  4. 19. Läsundervisning i samband med ljudningsstrategi och helordsläsning : En studie om läromedel och olika läsinlärningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Matilda Mattsson; Monica Wiklund; [2017]
    Nyckelord :Visuell strategi; fonologisk strategi; ortografisk strategi; ordavkodning; sociokulturellt perspektiv; pragmatism; lärarhandledning; läromedel; läsinlärning;

    Sammanfattning : I juli 2016 kom det nya kunskapskravet om att elever i slutet av årskurs 1 ska kunna läsa meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt. Vi har i vår studie undersökt vilka strategier för ljudningsstrategi och helordsläsning som några olika läromedel innehåller. LÄS MER

  5. 20. Fem myror och Bokstavslandet : Analys och jämförelse av två digitala lärresurser för bokstavsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Micaela Nordqvist; Jenny Westerberg; [2016]
    Nyckelord :Bokstavsinlärning; Fonologisk medvetenhet; Digitala lärresurser; Barnprogram; Samtalsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur två pedagogiska barnprogram arbetar med det språkliga innehållet. Forskningen som studien vilar på tematiserades utifrån tre huvudteman; det individualpsykologiska perspektivet, det socio-interaktionella perspektivet samt forskning om barnprogram. LÄS MER