Sökning: "forskning kring andraspråksinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden forskning kring andraspråksinlärning.

  1. 1. “Värdegrundsarbetet är mycket personligt; du har det inom dig”. En studie om utländska lärares uppfattningar om sin roll i skolans värdegrundsarbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lina Kramen; Mai Alsabouni; [2023-08-28]
    Nyckelord :Utländska lärare; utländsk bakgrund; värdegrund; värdegrundsarbete; fostransuppdrag; grundskolan; lärarens agens;

    Sammanfattning : Under de senaste två decennierna har man diskuterat i forskning och i officiella sammanhang om att utlandsfödda lärare med utländsk bakgrund skulle kunna agera som betydelsefulla “förändringsbärare” i den svenska skolan, särskilt när det gäller internationella aspekter av värdegrundsarbete och integration av elever med utländsk bakgrund. Syftet med denna kvalitativa studie är att synliggöra utlandsfödda lärarnas röster och undersöka hur lärare med utländsk bakgrund själva uppfattar sin roll i skolans värdegrundsarbete. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande och flerspråkighet i klassrummen : En kvalitativ studie kring fem gymnasielärares upplevelser av transspråkandets utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Akram Sabah; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; translanguaging; Swedish as a second language; second language learning; opportunities; challenges; Flerspråkighet; transspråkande; svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka lärarupplevelser kring transspråkande inom svenskt skolsammanhang. För att besvara syftet ställdes tre frågor som bidrog med en omfattande resultat baserade på lärarupplevelser. LÄS MER

  3. 3. Use of phrasal verbs among Swedish secondary school students : Do patterns and amount of phrasal verb usage correlate with the level of engagement in Extramural English activities?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Edith Olson; [2023]
    Nyckelord :phrasal verbs; extramural English; extramural activities; second language acquisition; constructional approach; Swedish learner corpus research; frasverb; extramural engelska; extramurala aktiviteter; andraspråksinlärning; konstruktionsmässigt tillvägagångssätt; svensk elevkorpus forskning;

    Sammanfattning : Extramural English (EE) activities are activities in English that students spend time on outside of school. Previous studies have often concluded that EE activities have a positive effect on students’ English proficiency. The phrasal verb is a language feature which often causes problems for learners of English as a second language. LÄS MER

  4. 4. Att synliggöra språklig mångfald i undervisningen – En kvalitativ studie om flerspråkighet i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jennifer Pettersson; Lisa Sundling; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskoleklass; transspråkande; språklig mångfald; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen kring hur elevers flerspråkighet synliggörs i förskoleklassen. Det undersöktes genom att ta reda på hur lärare planerar för och arbetar med språklig mångfald i undervisningen, samt hur den språkliga mångfalden blir synliggjord för eleverna i klassrumsmiljön. LÄS MER

  5. 5. En studie om hur lärare motiverar elever att skriva på engelska i grundskolans årskurs 4-6. : En intervjustudie ur ett lärarperspektiv om elevers skrivande i EFL klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Moustafa Finjan; [2021]
    Nyckelord :stöttning; motivation; skrivning; andraspråksinlärning; engelska för yngre åldrar.;

    Sammanfattning : I dagens skola uppvisar många elever svårigheter med att skriva på engelska.Läraren har en viktig roll i elevernas språkutveckling genom att stötta och motivera elevernatill att skriva på engelska. LÄS MER