Sökning: "fotboll supporter media"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden fotboll supporter media.

  1. 1. Svenska fotbollssupportrars mediekonsumtion : Bourdieusk studie om sambandet mellan supporterpositioner och mediekonsumtionen av fotboll

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Vilma Wikegård; Dageryd Jacob; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This bachelor's thesis aims to apply Pierre Bourdieu's theoretical framework of field, capital, and habitus to examine and understand how field-specific capital within the specific context of Swedish football supporters influences their media consumption. Bourdieu was concerned with how people's experiences and understanding of the world were shaped by, and concurrently shaped, the social structures prevalent in society. LÄS MER

  2. 2. "Rädda svensk fotboll!" : En kritisk diskursanalys av (re-)produktionen av kollektiv identitet i motståndet gentemot Villkorstrappan från den svenska fotbollssupporterrörelsen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Oliver Tommos Jernberg; Olof Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Swedish football supporters; Villkorstrappan; Critical discourse analysis; Collective identity; Identification;

    Sammanfattning : This paper seeks to unravel the existing discourses within the Swedish football supporter movement, and their criticism towards the Swedish police authority and the implementation of a new strategy known as"Villkorstrappan". The strategy faced heavy criticism from the supporters’ clubs, calling it counterproductive and harmful. LÄS MER

  3. 3. "Vi är överallt" : En diskursanalys av relationen mellan AIK och dess supportrar på sociala medier

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Felix Pettersson; [2018]
    Nyckelord :AIK; discourse analysis; fandom; supporter; myth; nodal point; communication; football; diskursanalys; AIK; supporterskap; myt; nodalpunkt; kommunikation; fotboll;

    Sammanfattning : Title: “We are everywhere” – an analysis of the discourse surrounding AIK football club on social media   The purpose of this study is to discern what the discourse surrounding Swedish football club Allmänna Idrottsklubben (AIK) and its fans look like on the social media platforms Facebook, Twitter, and Instagram. This is done by examining every post by AIK on these platforms and the fan response to each post. LÄS MER

  4. 4. Teaterpjäsen fotboll : En studie om identitetsskapande och maskulinitet inom Hammarby fotbolls Supporterkultur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :August Thorell; [2018]
    Nyckelord :supportrar; supporterkultur; flow; frontstage backstage; roller; media; maskulinitet;

    Sammanfattning : To be a football supporter can today mean very different things depending om who you ask. It can mean anything from being a dedicated follower of a football team or maybe a troublemaker who enjoys fighting. It can archive great things and cause tremendous problems. LÄS MER

  5. 5. Supportrars åsikt om samhällsansvar : En studie om supportrars attityd till samhällsansvar utöver kärnverksamheten

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Oliver Lindqvist; Patrik Unroth; [2016]
    Nyckelord :CSR; elite sports associations; social responsibility; attitude; supporters; CSR; elitidrottsföreningar; samhällsansvar; attityd; supportrar.;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) är i grunden ett företagsbegrepp som på senare år allt mer börjat prägla idrottsvärlden. CSR är ett samlingsbegrepp på aktiviteter som utförs för att främja samhället. LÄS MER