Sökning: "fri återgivning."

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden fri återgivning..

  1. 1. Självadministrerad intervju och fri återgivning som metoder för att underlätta framplockning veckan efter en vittnessituation.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Patrik Söderlund; [2020]
    Nyckelord :Key words: Self-administered interview; SAI; free recall.; Självadministrerad intervju; SAI; fri återgivning.;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur användandet av Självadministrerad intervju (SAI) samt skriftlig fri återgivning (FÅ), omedelbart efter att en individ bevittnat ett bilinbrott, påverkar dennes förmåga till framplockning av en korrekt minnebild vid en veckas retentionsintervall. Detta undersöktes genom att 61 försöksdeltagare fördelat på tre försöksgrupper såg en film och omedelbart därefter genomförde en grupp SAI, en annan grupp FÅ och den tredje gruppen genomförde inte någon åtgärd (kontroll). LÄS MER

  2. 2. Ämnet idrott och hälsa och fysisk aktivitets akuta effekt på gymnasieelevernas kognition

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Karoliina Aitalaakso; Meri-Tuuli Pirttimäki; [2020]
    Nyckelord :physical activity; cognition; adolescents; acute effect; fysisk aktivitet; kognition; ungdomar; akut påverkan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet i denna studie är att utforska om fysisk aktivitet i ämnet idrott och hälsa har direkt positiv effekt på gymnasieelevernas korttidsminne samt arbetsminne. Forskningsfrågorna är följande: Har akut fysisk aktivitet på medelintensiv ansträngning en direkt positiv påverkan på korttidsminne samt arbetsminne hos gymnasieelever? Finns det könsskillnader på prestation i kognitiva testerna? Metod Urvalet var 84 deltagare (gymnasieelever) i åldrarna 15–20, varav 23 kvinnor och 61 män. LÄS MER

  3. 3. The relationship of self-reported reading habits and declarative memory

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Bernardo Álvarez; [2016]
    Nyckelord :Reading; books; declarative memory; episodic memory; semantic memory; böcker; deklarativt minne; Lectura; libros; memoria declarativa; memoria episódica; memoria semántica;

    Sammanfattning : The present study examined the possibility that reading books might support declarative memory, and potentially contribute to the cognitive reserve and thereby minimize age-related decline in memory functions. It was a crosssectional study, where data were taken from 566 Betula Study participants, as well as the scores of declarative memory assessment tasks, and book reading reports. LÄS MER

  4. 4. Maskeringens effekt på återgivning av semantiskt kategoriserade ord : om effekten av att maskera bakgrundstal med ett brus

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Marika Norberg; Maria Johansson; [2012]
    Nyckelord :masked speech; free recall; open-plan office; maskerat tal; fri återgivning; öppet kontorslandskap;

    Sammanfattning : Den här studien grundar sig på skillnader mellan återgivning av ord, sorterade efter semantiska kategorier, i förhållanden med rent tal och maskerat tal. 32 personer deltog i studien där de först blev visuellt presenterade för en lista med 15 semantiska ord som skulle memoreras och sedan återges i fri ordning i två olika betingelser av bakgrundsljud, tal och maskerat tal. LÄS MER

  5. 5. Associativ minnesinkodning: Jämförelse av minnesteknikerna enhetsskapande och satsbyggande i studentpopulation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykologiska institutionen

    Författare :John Kaneko; Chen Yu Lam; [2012]
    Nyckelord :minne; inkodning; minnesteknik; minnestekniker; minnesförbättring; minnesträning; minnesstrategier; episodiskt minne; deklarativt minne; implicit minne; hippocampus; perirhinala cortex; långtidsminne; unitization; enhetsskapande; satsbyggande; divergenttänkande; genereringseffekt; aktiv inkodning; passiv inkodning; associativt minne; associativ minnesinkodning; minnesinkodning; associativa minnesprocesser; minnesstrategier; jämförelse av minnestekniker; jämförelse av minnesstrategier; objektsinkodning; associationer; associativa; minneskontexter; minneskontext; minnesobjekt; objekt och kontext; domän dikotomi; minneseffektivitet; effektiv inkodning; mediala temporala loberna; mediala temporala loben;

    Sammanfattning : Grundsyftet med denna experimentella minnesstudie var att jämföra två minnesteknikers effektivitet på associativt minne hos en studentpopulation. Vidare undersöktes hur minnesteknikerna i kombination med divergent tänkande eller genereringseffekten påverkar associativt minne. LÄS MER