Sökning: "objekt och kontext"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden objekt och kontext.

  1. 1. Från objekt till handling – En studie av två kommuners översättningar av tillitsbaserad styrning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Leia Jansson Bäcklund; [2023-06-14]
    Nyckelord :Översättningsteori; Tillitsbaserad styrning; ; Kommunal organisering; Offentlig förvaltning; Nyinstitutionell teori;

    Sammanfattning : Syfte: I min uppsats ämnar jag bidra med ökad förståelse för översättningsprocessen av en idé om styrning. Styrningen som studerats är tillitsbaserad styrning och empirin utgår från två olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. ”Att göra ett minnesmärke över livet” : En komparativ utställningsanalys av två svenska konstnärshem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Tegbrant; [2023]
    Nyckelord :Art history; historical homes; museum; curating; exhibition analysis; intermediation; cultural heritage; Ecke Hedberg; Bror Hjorth; Tallbo; Bror Hjorths Hus; Swedish art; artists homes; interior; konstvetenskap; konsthistoria; historiska hem; konstnärshem; museologi; curating; förmedling; utställningsanalys; kulturarv; Ecke Hedberg; Bror Hjorth; Tallbo; Bror Hjorths Hus; Gästrikland; Uppland; Uppsala; interiör;

    Sammanfattning : This essay investigates and compares two Swedish artist homes made into museums using an applied version of Danish scholar Rune Gade’s exhibition analysis method. The homes that were chosen for the study are Tallbo, in the region of Gästrikland, the home of Swedish painter Ecke Hedberg (1868-1959) and Bror Hjorths Hus in the city of Uppsala, the home of Swedish painter and sculptor Bror Hjorth (1894-1968). LÄS MER

  3. 3. Internet of Things och samtycke enligt dataskyddsförordningen – En undersökning om hur väl dataskyddsförordningens reglering, särskilt gällande samtycke, är anpassad för Internet of Things

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emma Bladh; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; IT-rätt; IoT; Internet of Things; sakernas internet; dataskyddsförordningen; GDPR; General Data Protection Regulation; samtycke; consent; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Internet of Things (IoT), det vill säga fysiska objekt med inbyggd elektronik som kan kopplas upp mot internet och styras eller utbyta data över nätet, har idag blivit en självklar del i många personers vardag. Det kan vara allt från hälsoarmband och kylskåp, till glödlampor och termostater. LÄS MER

  4. 4. Wood Wood? Wood! - Sökandet efter träets plats i staden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Fabian Koppers; [2023]
    Nyckelord :Arkitektur; Trä; Träarkitektur; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett sökande efter träets plats i staden och tar avstamp i en kritik mot hur trä allt oftare blir en del av stadsbilden utan att varken som eget objekt utrycka en rik gestaltning eller harmonisera med den kontext av sten, puts och tegelhus som omger dem. Likt hur tegel efter modernismens avtagande intresse för materialet, genomgick en pånyttfödelse vilket resulterade i nya uttrycksformer som tegelexpressionism, krävs ett undersökande kring nya uttryck i trä. LÄS MER

  5. 5. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Semiotic resources; advertising. alcohol consumption; indirect messages; Semiotiska resurser; reklam; alkoholkonsumtion; indirekta meddelanden;

    Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER