Sökning: "fritid aktiviteter ungdomar"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden fritid aktiviteter ungdomar.
1. “Mer än att bara spela pingis och umgås" : En kvalitativ studie om fritidsgårdens funktion för ungdomar i Göteborgs stad, utifrån deanställdas perspektiv av Melinda Torosian & Sabrin Chibani.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats utforskar hur fritidsgårdar, specifikt i utsatta områden i Göteborgs stad,påverkar ungas välbefinnande. Syftet med studien är att undersöka utifrån de anställdasperspektiv, fritidsgårdens betydelse för ungdomar och vad fritidsgården tillför till ungasvälmående. LÄS MER
2. Att vara eller inte vara - digitala medier och dataspel på fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidslärares förhållningssätt till digitala medier och dataspel på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskningSammanfattning : Digitala medier och dataspel utgör ett stort intresse bland barn och ungdomar. Studien har tagit reda på hur fritidslärare förhåller sig till användandet av digitala medier och dataspel som ett verktyg för socialt samspel och lärande i fritidsverksamheten. LÄS MER
3. Betydelse av meningsfulla fysiska samlingsplatser och psykisk hälsa bland ungdomar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur ungdomars psykiska hälsa kan påverkas av fysisk interaktion på fysiska samlingsplatser samt deras motiv för att intressera sig för meningsfyllda fysiska samlingsplatser. Undersökningen genomfördes genom en kvalitativ ansats i formen av en litteraturstudie. LÄS MER
4. SOCIAL DELAKTIGHET I SKOLAN FÖR BARN OCH UNGDOMAR MED ATTENTION-DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) är en relativt vanlig diagnos, cirka fem procent av alla barn i Sverige har ADHD. Problem som kan förekomma vid diagnosen, kategoriseras till tre huvudområden: uppmärksamhetsstörning, överaktivitet och impulsivitet som kan skapa hinder i vardagen och i relationer med andra. LÄS MER
5. Elevers attityder till läsning av skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att ta reda på vilka attityder elever har till att läsa skönlitteratur. Metoden har bestått av informationssökning. Resultatet av källorna har sedan bearbetats, noggrant granskats och sammanställts. Såväl svenska som internationella studier har använts. LÄS MER