Sökning: "digital lek"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden digital lek.

  1. 1. Behöver du stöd att lägga undan skärmen? : Skolsköterskans arbete med barns skärmtid - En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Am Hast; Linda Voss; [2023]
    Nyckelord :Digital technology; screen time; children; nurse; school nurse; health talk; Digital teknik; skärmtid; barn; sjuksköterska; skolsköterska; hälsosamtal;

    Sammanfattning : I dagens moderna samhälle är den digitala tekniken en stor del av vår vardag och ses som ett relativt nytt samhällsproblem. Under det senaste decenniet har användandet av digital teknik ökat explosionsartat i alla åldersgrupper i samhället. Barn och unga är idag mer stillasittande än förr och skärmtiden prioriteras framför aktiv lek. LÄS MER

  2. 2. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Tomasine Cooper Ellhammar; [2023]
    Nyckelord :onlinereklam; MFL; GDPR; LEK; Barnkonventionen; DSA; TikTok; EU-kommissionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER

  3. 3. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; Sarvenaz Soofi Wiklander; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; programming; coding; digital competence; teacher competence and problem solving.; Matematikundervisning; programmering; kodning; digital kompetens; lärarkompetens och problemlösning.  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. "Från sand och stänkt till ett digitalt tänk" : En undersökning om förskollärares inställningar kring digitalisering i barns lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Lind; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering lek;

    Sammanfattning :  The purpose of this study is to contribute with increased knowledge about preschool teachers' attitudes regarding digitization in children's play at preschool. I used a combination of both a qualitative and quantitative method in the study. LÄS MER

  5. 5. Vårdnadshavares attityder kring barns digitala lek : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angelica Eriksson; Jennifer Lacbayen Regir; [2023]
    Nyckelord :attitudes; digital play; family centered; occupational therapy; parents; arbetsterapi; attityder; digital lek; familjecentrering; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Lek är för barn en meningsfull aktivitet och är därmed också en viktig del i det arbetsterapeutiska arbetet med barn och deras vårdnadshavare. Författarna anser att det finns kunskapsluckor som behöver fyllas gällande vårdnadshavares perspektiv på den digitala leken för att kunna hitta lämpliga familjecentrerade interventioner. LÄS MER