Sökning: "frivillig barn"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden frivillig barn.

  1. 1. BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Lena Dubos; [2023-06-28]
    Nyckelord :Barn; Våld; Kränkningar; Skola; Online; Offline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att berätta om det för en vuxen på skolan. Vidare undersöks om det framkommer någon skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring dessa frågor. LÄS MER

  2. 2. Man gör det inte för att tjäna på det själv, utan för att hjälpa till : Det medborgerliga engagemangets innebörd och värde enligt unga elever i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Isabella Erkki; [2023]
    Nyckelord :civic engagement; engaged citizens; young people; upper secondary school; social studies; medborgerligt engagemang; ungdomar; gymnasieskolan; engagerade medborgare; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Den svenska gymnasieskolan ska uppmuntra och fostra elever till att bli aktiva samhällsmedborgare, samtidigt som elevernas rätt att engagera sig på olika sätt i nutiden debatteras. Ungas möjligheter att göra sina röster hörda är enligt forskningen låg, samtidigt som tidigare forskning inte fokuserat på elevernas syn på medborgerligt engagemang. LÄS MER

  3. 3. Ut i friska luften! : En enkätstudie av förskollärarnas syn på utveckling utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Andersson; Sara Törnlund; [2023]
    Nyckelord :Frihet; leken; naturen och lekgåvor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken rollutomhusmiljön har för barnens utveckling i förskolans verksamhet. Studien var upplagd i form av en enkätundersökning om vad förskollärare anser att utomhusmiljön bidrar med till barnens utveckling, vilka förmågor de anser att barnen övar på i utomhusmiljön samt hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan utvecklas i verksamheterna och hur den ideala utomhusmiljön kan se ut. LÄS MER

  4. 4. Barnfrihet – utmanande av det normativa föräldraskapet : En litteraturstudie om frivillig barnlöshet bland kvinnor, stigma och kön

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hellsten; Isabelle Lööw; [2023]
    Nyckelord :Voluntary childlessness; childfree women; gender; heteronormativity; life script; stigmatization; stigma management; Frivillig barnlöshet; barnfria kvinnor; kön; heteronormativitet; livsmanus; stigmatisering; stigmahantering;

    Sammanfattning : Western society is characterized by pronatalist norms, which means an expectation that all people want and should have children. However, children are not a matter of course for all people, and many choose to live a life without children. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för lärande i musik - en jämförande kvalitativ studie mellan elevers motivation i grundskolans respektive kulturskolans musikundervisning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johan Abrahamsson; [2022-03-29]
    Nyckelord :Motivation; musikundervisning; kulturskola; grundskola; elevperspektiv. Motivation; music education; community school of music and arts; elementary school; students perspective.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka vad som motiverar elever i kulturskolans- respektive grundskolans musikundervisning. De personer jag valt att intervjua är elever i årskurs 6 som deltar i båda verksamheterna för att på så sätt få deras perspektiv vad som motiverar dem i respektive undervisningsform. LÄS MER