Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 1015 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. “We don't need more forests; we need more real forests!” : A study about youths’ motivations and experiences protecting forests from deforestation in Sweden

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema Barn

    Författare :Marcus Olsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In Sweden today, the forestry industry is criticized by environmental activist networks and organizations for using clear-cutting to harvest forests, which causes great harm to biodiverse-rich forests. Although youth voices are less represented in environmental politics, they find ways to affect these through their engagement in social movements. LÄS MER

  2. 22. Läsning är viktigt och det finns många roliga ord! : Lässtimulerande åtgärder i de yngre skolåren

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Pia Hällstrand; Eva-Lott Petersson; [2023]
    Nyckelord :läsintresse; lässtrategi; läsförståelse;

    Sammanfattning : Unga i dagens samhälle är beroende av att kunna läsa och förstå text. Skolan behöver därförfundera över hur lärare kan arbeta för att hjälpa eleverna nå en bättre läsförståelse. LÄS MER

  3. 23. Work hard, play hard : A qualitative study about how playful office design affects employees' well-being

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jacob Sardal; Linnéa Eneberg; [2023]
    Nyckelord :playfulness; servicescape; office design; employee well-being; Lekfullhet; servicescape; kontorsdesign; anställdas välmående;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to add to the understanding of how employees’ well-being isaffected by playful offices. The thesis is presenting theories and previous research, forinstance within the area of servicescape, office design, and employee well-being, and isanalyzing eventual connections to the empirical data collected. LÄS MER

  4. 24. Valfrihet I Musikundervisningen : En studie i hur lärare och elever reflekterar kring hur elevens valfrihet motiverar i musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Manfred Hanberg; [2023]
    Nyckelord :Benefit; freedom of choice; joy; motivation; motivators; music education of teacher’s choice; Motivation; musikundervisning; nytta; nöje; valfrihet; lärarstyrd musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring hur lärare och elever reflekterar kring elevernas valfrihet i musikundervisningen.  Tidigare studier visar att elevers delaktighet i den generella undervisningen främjar deras motivation. LÄS MER

  5. 25. “De ger oss kreativitet och låter oss ha roligt, men hjälper oss när vi är ledsna eller blir skadade” : En kvalitativ studie om elevers perspektiv på fritidslärarens yrke

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :My Andersson; Clary Jonsson; [2023]
    Nyckelord :leisure-time; teacher; pupil; student; perspective; profession; fritidshem; lärare; elever; perspektiv; uppdrag; yrke;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra och bilda förståelse för vad elever anser att lärare i fritidshems uppdrag är. Frågor som vi vill besvara i studien är hur elever uppfattar vad läraren i fritidshemmets uppdrag är, samt vad elever uppfattar att det viktiga i fritidshemmets uppdrag är. LÄS MER