Sökning: "gender practices"

Visar resultat 16 - 20 av 457 uppsatser innehållade orden gender practices.

  1. 16. Social class representations and construction of entrepreneurial identities in Swedish ELT textbooks

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Cristina Elena Staicu; [2023]
    Nyckelord :Neoliberalism; social class; social inequality; entrepreneurialism; English textbooks; ELT; Sweden;

    Sammanfattning : Modern societies across the globe have been deeply transformed by the rise of capitalism and neoliberalism in the last century. This has had a significant impact on education which has been reconfigured to meet the needs of the market rather than the needs of the learner. LÄS MER

  2. 17. Pedagogisk dokumentation och dess roll i att främja arbetet med genus samt jämställdhet i den pedagogiska verksamheten : En kvalitativ analys av pedagoger i förskolans syn och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hanna Hagberg; Fanny Persson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; genus; identitet; jämställdhet; pedagogisk dokumentation; utveckling.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser förskolans roll i barns identitetsutveckling, med fokus på genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka pedagoger i förskolans erfarenheter av att utveckla arbetet med att inkludera diskrimineringsgrunderna gällande genus och jämställdhet genom den pedagogiska dokumentationen enligt förskolans värdegrundsuppdrag. LÄS MER

  3. 18. "Mer ett fylleslag än ett landslag med Coca-Cola i flaskorna" : En kritisk diskursanalys av svenska kvällstidningarnas framställning av det svenska damlandslaget i fotboll under VM 2023

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Gustafsson; Linn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :FIFA Women s World Cup 2023; Football; Evening Newspapers; Swedish Women s National Football Team; Gender; Framing Theory; Stereotypes; Fairclough; Fotbolls-VM 2023; Fotboll; Kvällstidningar; Svenska damlandslaget; Genus; Inramningsteori; Stereotyper; Fairclough;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tio stycken artiklar från kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, med syftet att undersöka hur svenska kvällstidningar reproducerar eller utmanar stereotyper i sin rapportering om det svenska damlandslaget under fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland 2023, utifrån genus- och inramningsteorin. Vi använder en kritisk diskursanalys med utgångspunkt i Norman Faircloughs tredimensionella modell. LÄS MER

  4. 19. The voice of unheard : Chai Khana and the importance of independent media in encouraging diversity and inclusion

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Leyla Abdullayeva; [2023]
    Nyckelord :Social imaginary; Cultural citizenship; Independent media; Participatory media; Media; Communication; Diversity; Inclusion; Gender in South Caucasus; Queer communities in South Caucasus; Media in South Caucasus; Social change; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : “The voice of unheard: Chai Khana and the importance of independent media in encouraging diversity and inclusion” is a master thesis focusing on the case study of Chai Khana, an independent media platform located in the South Caucasus and covering the gender-related stories from the region, and how it represents the voices of gender oppression and marginalisation. Through adopting a methods triangulation approach including the interviews, and textual and visual analysis, the collected data presented interconnectedness of independent media practices, diversity and inclusion, social imaginary and cultural citizenship. LÄS MER

  5. 20. Genus i bildsamtal : En kvalitativ studie om svenska gymnasieelevers bildtolkningspraktiker ur ett genusperspektiv

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Annie Olsson; [2023]
    Nyckelord :Bildsamtal; Genus; Skola; Bildsemiotik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra gymnasieelevers bildtolkningspraktiker ur ett genusperspektiv, med intentionen att utveckla användandet av bildanalys i bildundervisning med genusperspektiv. Metoden som används är en kombination av semistrukturerade gruppintervjuer och fotoelicitering, där intervjumomenten konstruerats som bildsamtal. LÄS MER