Sökning: "genus produkter"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden genus produkter.
1. Det vita snuset, wellness och femininiteter : en semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. LÄS MER
2. Pink Tax - Det är så dyrt att vara kvinna : En studie om genus och normers påverkan på kvinnors hygien
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Målet med denna uppsats var att undersöka hur unga kvinnor upplever och påverkas av normer kring kvinnors hygien och skönhet, samt hur det speglas i de produkter de använder och ser till vardags. Pink tax, en form av genusbaserad prissättning som traditionellt gör kvinnors hygienprodukter dyrare än mäns, är en samlingspunkt för de ovan undersökningsområden. LÄS MER
3. "Köp mig för att..." : En innehållsanalys av influencers argument för att kommunicera produktreklam på Instagram
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka huruvida kommunikationsargumenten för reklam och annonsering av produkter skiljer sig åt beroende på om det är en manlig eller kvinnlig influencer. Vidare syftar studien till att analysera försäljningsargument i utvalda inlägg publicerade av influencers. LÄS MER
4. ”TO BE OR NOT TO BE WOKE?” : En multimodal kritisk diskursanalys av performativ aktivism bland varumärken som kapitaliserar på sociopolitiska aspekter med avstamp i internetfenomenet ”Woke Washing”.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : This study analyzes a commercial by Gillette (2019) and a commercial by Pepsi (2017), which are based on the movements Me Too and Black Lives Matter. The purpose of the study is to examine the commercials with a multimodal critical discourse analysis (MCDA) and with the help of associated semiotic resources analyze communicative and visual performances that appear in the commercials. LÄS MER
5. “Kvinnor, barn, kor, och svin fick ta skydd bakom stenmuren i borgen medan männen stred mot fienden” : En historisk jämförelse av genus i läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : En undervisning som ska bidra till att eleverna utvecklar och inhämtar kunskaper om demokratins grund har varit relevant i de svenska läroplanerna länge (Lpo 94). Idag är jämställdhetsarbetet mer aktuellt än någonsin och därför bör skolans arbete avseende detta undersökas mer. LÄS MER