Sökning: "genus skönlitteratur analys"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden genus skönlitteratur analys.

  1. 21. "Ingen av dem var riktigt intresserade av henne men båda var intresserade av honom" : En analys av genus och maskulinitet i Lena Anderssons roman Egenmäktigt förfarande och den adapterade föreställningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Charlotte Hedenstedt; [2017]
    Nyckelord :gender; masculinity; adaption; fiction; literature; performance analysis; literature analysis; genus; maskulinitet; adaption; skönlitteratur; föreställningsanalys; litteraturanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine what significance gender has in the novel Egenmäktigt förfarande, written by Lena Andersson, and in the adapted theater. The springboard for the essay topic is a debate about the so-called ”kulturmannen” which took place in the Swedish literature field a couple of years ago. LÄS MER

  2. 22. Genus i skönlitteratur : En komparativ analys av Elizabeth Bennet och Bridget Jones ur ett genusperspektiv

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Johansson; [2016]
    Nyckelord :Jane Austen; Pride and Prejudice; Helen Fielding; Bridget Jones Diary; Swedish; didactic; upper secondary school; comparative method; Jane Austen; Helen Fielding; Bridget Jones dagbok; Stolthet och fördom. Elizabeth Bennet; didaktik; svenskämnet; gymnasieskolan; komparativ metod;

    Sammanfattning : This thesis analyses protagonist Elizabeth Bennet in Jane Austen’s book Pride and Prejudice (1813) and protagonist Bridget Jones in Helen Fielding’s book Bridget Jones' Diary (1996) from a gender theory perspective. I use a comparative method to analyse how two themes are portrayed in the books: family and marriage and education and career. LÄS MER

  3. 23. Skillnader mellan pojkars och flickors läslust av skönlitteratur : En undersökning om hur lärare och elever ser på läsning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Emma Ackehed; Emma Bjelkert; [2016]
    Nyckelord :Läslust; skönlitteratur; motivation; läsning; genus;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar skillnader mellan pojkars och flickors läslust av skönlitteratur. Det finns ett elev-, lärar- och genusperspektiv som genomsyrar hela uppsatsen. Uppsatsen besvarar följande tre frågor. LÄS MER

  4. 24. Det handlar om mord : berättarteknisk analys av svensk genrelitteratur utifrån ett genus- och maktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sofia Bernhardson; Maja Tolander; [2016]
    Nyckelord :berättarteknik; genus; genusanalys; diskurs; makt; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Detta är en sociolingvistisk undersökning av svensk skönlitteratur inom genren kriminalfiktion. Undersökningen är indelad i tre olika analyser som belyser olika delar av det valda materialet, två böcker inom genren kriminalfiktion. Den första analysen är en berättarteknisk analys baserad på dramaturgiska begrepp och principer. LÄS MER

  5. 25. Vad motiverar elever att läsa? En fallstudie av vilka faktorer elever på högstadiet anser ökar deras motivation att läsa skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Broman; Josefine Karlqvist; [2016]
    Nyckelord :läsa; skönlitteratur; motivation; estetisk; efferent; literacy; erfarenhetspedagogik; ergodisk; genus; läsning;

    Sammanfattning : Med bakgrund i elevers minskade läsförståelse och svenskämnets uppdrag har vi idetta arbete undersökt vilka faktorer som motiverar elever på högstadiet att läsaskönlitteratur. Utifrån det insamlade materialet har vi även gjort en analys av vilkaskillnader det finns mellan flickors och pojkars syn på vad som motiverar dem att läsaskönlitteratur. LÄS MER