Sökning: "genus skönlitteratur analys"

Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden genus skönlitteratur analys.

  1. 6. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :Svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; normer; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER

  2. 7. "Genuskorrekt - det finns det ingenting som är" : En kvalitativ intervjustudie om hur lågstadielärare arbetar med genus genom högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sophie Lodin; Hanna Öberg; [2022]
    Nyckelord :Genus; lärare; grundskola; skönlitteratur; högläsning; normer; intersektionalitet; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare arbetar med genus genom skönlitteraturen de använder som högläsningsbok, detta för att genus är centralt i såväl styrdokumenten som i skoldebatten. Undersökningen gjordes genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer, vilka sedermera transkriberades och användes för att göra en tematisk analys. LÄS MER

  3. 8. En analys av historiskt skildrande barnlitteratur och dess användbarhet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vanja Marthin; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; skönlitteratur; genus; historia;

    Sammanfattning : Då den skönlitterära läsningen kan bidra med mer beskrivande och varierade faktakunskaper än ett läromedel har denna studies syfte varit att analysera hur tre skönlitterära böcker kan öka historiemedvetandet och förståelsen av historiebruk hos eleverna. De böcker som ligger till grund för denna kvalitativa analys är Drakskeppet (Bylock, 1997), Vargbröder (Paver 2009) och Asynja (Östnäs 2021). LÄS MER

  4. 9. Skönlitteratur för barn i förskolan : En analys av genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Erlandsdotter; Linn Windelius; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; genus; könsfördelning; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Att ge alla barn rättvisa möjligheter för sin utveckling oberoende av kön är ett av målen i förskolan. Denna studie har undersökt hur genus gestaltas i barnböcker i förskoleverksamheten genom både en kvantitativ och en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 10. Berättelser, genus och sexualitet i svenskundervisningen : En komparativ analys mellan Jessica Schiefauers roman Pojkarna och Alexandra-Therese Keinings filmatisering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnéa Nordqvist; [2021]
    Nyckelord :Pojkarna; skönlitteratur; film; genus; kön; sexualitet; queerteori; svenskämnet; narrativ fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra hur genus och sexualitet skildras i Jessica Schiefauers roman Pojkarna (2011) och dess filmatisering från 2016. Studien ämnar även att utröna hur skillnader i fråga om hur medierna skildrar genus och sexualitet påverkar deras didaktiska potential i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER