Sökning: "genus skönlitteratur analys"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden genus skönlitteratur analys.

  1. 16. Mysteriet med genusnormer : En analys av den mest utlånade skönlitteratur 2017 för åldrarna 6-9år ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Malin Lamberg; [2018]
    Nyckelord :Gender; gender pattern; fiction; LasseMajas Detektivbyrå; lending statistics; Genus; könsroller; skönlitteratur; LasseMajas Detektivbyrå; utlåningsstatistik;

    Sammanfattning : Vi har ett samhälle som strävar efter jämställdhet mellan könen samtidigt som vi fördelar varje egenskap och intresse i de olika könens fack. Syftet med den här studien var att undersöka hur genusnormerna hos de olika könen förmedlas i de mest utlånade böckerna 2017. LÄS MER

  2. 17. Genusperspektiv i val av högläsningsböcker : En studie om lärares genusmedvetenhet inom skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maja Hedlund; Hannah Kroner; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; genus; jämställdhet; högläsning; mellanår; könsnorm; normbrytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ge en fördjupad förståelse för hur lärare i skolans mellanår tänker kring deras val av högläsningsböcker ur ett genusperspektiv. Vi ville även ta reda på hur kvinnliga och manliga karaktärer framställs i olika skönlitterära verk. LÄS MER

  3. 18. "Min pil tränger djupt in i hans hals" : En systemisk-funktionell grammatisk analys ur ett genusperspektiv av Suzanne Collins ungdomsroman Hungerspelen (2012)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alma Kongo; [2018]
    Nyckelord :The Hunger Games; fiction; systemic functional grammar; SFG; gender; doing of gender; gender theory; Hungerspelen; skönlitteratur; systemisk-funktionell grammatik; SFG; genus; görande av genus; genusteori;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att studera hur grammatiska konstruktioner av Katniss, Gale, Prim, Cinna, Rue, Peeta, och Haymitch i Suzanne Collins ungdomsroman Hungerspelen (2012) kan bidra till karaktärernas görande av manligt eller kvinnligt genus. Frågeställningen som ska besvaras är på vilket sätt framställs Katniss och de sex andra utvalda karaktärerna grammatiskt utifrån den systemisk-funktionella grammatikens transitivitetssystem processer och deltagare? Och på vilket sätt kan framställningen tolkas ur ett genusperspektiv? Genom att analysera sex utvalda delar ur boken med systemisk-funktionell grammatiks transitivitetssystem och se till processer och deltagare gjordes en grammatisk analys. LÄS MER

  4. 19. Norm eller obestämd form? : En analys av norm och avvikelse gällande genus, etnicitet och sexualitet i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ann-Sofie Grönborg; Anna Renberg; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; barnlitteratur; familjekonstellationer; genus; etnicitet; sexualitet; normer; avvikelser;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur familjekonstellationer med avseende på genus, etnicitet och sexualitet framställs i nyutgiven skönlitteratur för barn i åldrarna 10–12 år, och hur gestaltningarna korrelerar med värdegrunden i läroplanen Lgr 11. De teorier som använts till analysen är dekonstruktion, feministisk litteraturteori, postkolonialism och queerteori, där dekonstruktion även fungerat som metod. LÄS MER

  5. 20. ”Tacklingar eller tjuvnyp?” : En kvalitativ analys om maskulinitet inom skola och skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Andreas Wadell; [2017]
    Nyckelord :Gender; masculinity; gender stereotypes; gender behaviour; norms; youth and children’s literature; Genus; maskulinitet; könsstereotypiska beteenden; normer; barn-; och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : The aim with this study is to analyse stereotypical behaviour and attributes of characters in three fictional books. A question following the analysis is how this fictional literature can be used in education to create understanding of gender, gender categorization and stereotypical features of boys and girls. LÄS MER