Sökning: "utlåningsstatistik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet utlåningsstatistik.

  1. 1. Lärares uppfattning av litteraturstudiets syfte och kanon i svenskämnet med fokus på skönlitteratur : En fenomenografisk studie med fokus på kanonfrågan i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; kanon; gymnasieskola; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : I förarbetet till denna studie föreligger en tidigare litteraturstudie (Kalin, 2022) i vilken konstateras att viss litteraturdidaktisk forskning, däribland (Brink 1992), Persson (2007) och Dahl (2015) med sina läromedelstudier, och Helgasson (2012) med sin egen genomgång av litteraturdidaktisk forskning och debatt om kanonfrågan, alla drar en liknande slutsats – att det finns spår av en inofficiell kanon i svenskämnet. Därtill visar bland annat Larsson (2021) och Economou (2021) lärarnas inställning till en kanon i skolan genom sina studier. LÄS MER

  2. 2. ‘’Han borde väl också träna sig på att bli ett hemskt spöke?’’ : En multimodal studie om hur barn och barndom skildras i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Johansson; Emma Kihlman; [2021]
    Nyckelord :barn och barndom; barnsyn; barnböcker; förskola; identitetsskapande; multimodal analys.;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka hur barn och barndom skildras i barnböckerna, samt studera hur de olika barnbokskaraktärerna gestaltades, via skrift och bild. Tidigare forskning har visat att, hur barn och barndom gestaltas i barnböckerna, kan få betydelse för barns identitetsskapande och hur barn uppfattar deras omvärld. LÄS MER

  3. 3. Genusskapande i modern ungdomslitteratur : En närläsningsstudie av de mest utlånade ungdomsromanerna på två folkbibliotek år 2017

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Angelica Frisk; Linda Jacobsson; [2018]
    Nyckelord :ungdomslitteratur; genus; intersektionella perspektiv; normbrott; svenskundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study was to determine how the gender aspect is highlighted in the description of protagonists within twelwe young adult novels. The novels were the most read novels among teenagers in 2017, according to the statistics from two libraries in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Mysteriet med genusnormer : En analys av den mest utlånade skönlitteratur 2017 för åldrarna 6-9år ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Malin Lamberg; [2018]
    Nyckelord :Gender; gender pattern; fiction; LasseMajas Detektivbyrå; lending statistics; Genus; könsroller; skönlitteratur; LasseMajas Detektivbyrå; utlåningsstatistik;

    Sammanfattning : Vi har ett samhälle som strävar efter jämställdhet mellan könen samtidigt som vi fördelar varje egenskap och intresse i de olika könens fack. Syftet med den här studien var att undersöka hur genusnormerna hos de olika könen förmedlas i de mest utlånade böckerna 2017. LÄS MER

  5. 5. Manga i svenska folkbibliotek : En studie av manga med särskilt fokus på utlåningsstatistik, definition av begreppet manga, dess kontext samt dess genrer.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Mattias Johnsson; [2015]
    Nyckelord :Manga; folkbibliotek; intermedialitet; Japan;

    Sammanfattning : This study is performed as an Archive, Library and museum master’s thesis in two years studies. The overall aim is to investigate and analyze what the term Manga means in a library and information science context. The concept of Manga has different meanings depending on whether we start from a Japanese or a Swedish context. LÄS MER