Sökning: "geografi pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden geografi pedagogik.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i de samhällsorienterade ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monalisa Aghali; Aliyah Bergström; [2024]
    Nyckelord :language development; genrepedagogik; SO; SO-undervisning; språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; ämneslitteracitet; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Detta arbetets ändamål är att granska redan befintlig forskning gällande ett språkutvecklande arbetssätt i de samhällsorienterade ämnena; samhällskunskap, historia, religion och geografi. Det främsta motivet till varför vi valt att undersöka detta område är för att språket har en stor betydelse för inlärning. LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevelser av anpassningar i SO-undervisningen i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Rasovic; Johanna Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; deprofessionalisering; fenomenologi; geografi; heterogenitet; historia; lågstadiet; lärares upplevelser; professionalisering; profession; religion; samhällskunskap; semi-strukturerad intervju; SO; åk 1-3.;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar dels hur lärare beskriver sitt arbete med elevanpassningar i SO- undervisningen, men även hur lärare upplever arbetet med elevanpassningarna. Syftet är att visa hur lärare kan arbeta för att anpassa sin SO-undervisning utifrån ett heterogent klassrum men också att visa hur lärare känner inför detta uppdrag och hur förändringar i läraryrket kan ha påverkat dessa känslor. LÄS MER

  3. 3. Geografi med speleri : Medel och rön kring Kahoot-baserad pedagogik på mellanstadiet.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Jan-Eli Kajou; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Edutainment by testing regional geography with Kahoot: Pros and Cons.   In this study qualities and problems relating to edutainment are investigated. Specifications: content: regional geography; form: test/competition; tool: Kahoot. Scope of data: one lesson, two schools, five classes, 87 pupils (age. LÄS MER

  4. 4. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Allocco; Hanna Wallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER