Sökning: "globalisering och individualisering"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden globalisering och individualisering.

  1. 6. Varför flytta, varför stanna? : En kvalitativ studie om hur unga kvinnor i Dalarna ser på arbete, studier och att flytta från eller bo kvar på sin hemort.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Moa Svarf; [2018]
    Nyckelord :Gender contracts; Dalarna county; Affection; Young women; Future; Genuskontrakt; Dalarna; Påverkan; Unga kvinnor; framtid;

    Sammanfattning : I dagens samhälle verkar utbildning och arbete vara en allt större del av vårt liv. Tidigare studier visar tydliga tendenser mot att allt fler unga väljer att studera vidare efter gymnasiet, känner sig stressade inför sin livssituation och väljer att flytta från sin hemort för utbildning och arbete på andra orter. LÄS MER

  2. 7. "Jag ska vidare - nu!" - En kvalitativ studie om kompetensförsörjning på dagens flexibla arbetsmarknad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Garbov; Ellen Hansson Henne; [2018]
    Nyckelord :Flexibilitet; kompetensförsörjning; intern rörlighet; individualisering; otålighet; work-life-balance; globalisering; digitalisering; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur organisationer anpassar sitt arbete med kompetensförsörjning till dagens flexibla arbetsmarknad och arbetsliv. Studien utgår från två frågeställningar där den första frågeställningen handlar om hur HR-praktikerna i de valda organisationerna beskriver begreppen flexibilitet och kompetensförsörjning. LÄS MER

  3. 8. Strävan efter den enhetliga livsstilen. En kvalitativ studie kring Generation Y:s attityd, attraktion och drivkraft gentemot arbetslivet.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Erika Klaus; Caroline Thernström Florin; [2017]
    Nyckelord :motivation in workplace; work-life balance; identitet; individualisering; Generation Y; Millennials; workplace engagement; Employer attractiveness och Employer Branding.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att söka ökad förståelse för vad som driver Generation Y vid val av arbetsgivare och det har vi studerat närmare utifrån två övergripande frågeställningar: Vilka är målgruppens grundläggande attityder till arbetslivet? och Vad attraherar målgruppen vid val av arbetsgivare? För att besvara dessa frågor har vi genomfört en kvalitativ studie, dels med enskilda intervjuer med fyra personer som är relativt nya i arbetslivet, dels genom en fokusgruppintervju med sex personer som är i början av det arbetssökande skedet. Vi valde att avgränsa vår målgrupp till ekonomistuderande vid Lunds Universitet. LÄS MER

  4. 9. ”Det finns ingen mening att veta om man inte förstår” : En analys av samhällskunskapsämnets kärna i det senmoderna samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Carolina Gagzis; Frida Giertz; [2017]
    Nyckelord :Samhällskunskapsämnet; moderna samhället; senmoderna samhället; kunskapssyn; didaktik; utbildningskonception; värdegrund; kritisk realism;

    Sammanfattning : Den samhällsutveckling som skett innebär ett skifte från en modern till en senmodern tid. Det senmoderna samhället präglas av globalisering, konsumtion och individualisering till skillnad från den moderna tidens mer kollektivistiska anda. LÄS MER

  5. 10. Positionering av en blivande statsminister : Kritisk diskursanalys och textanalys av ett politiskt tal

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Samuel Skwarski; [2013]
    Nyckelord :Positionering; textanalys; kritisk diskursanalys; politiskt tal; politisk kommunikation; Fairclough; Modalitet; pronomen; CDA; SFG; interpersonell;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks sambanden mellan text och samhälle i Stefan Löfvens politiska sommartal den 25 augusti 2013. Studien intresserar för hur olika språkliga strategier kan användas för att positioneraStefan Löfven som blivande statsminister. LÄS MER