Sökning: "globalisering tillväxt"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden globalisering tillväxt.

  1. 16. How to adapt and implementInternet of Things : A case study of how Tieto is working with IOT in the context of digitalization

    Master-uppsats, KTH/Hållbarhet och industriell dynamik

    Författare :DENISE THUNSTRÖM; [2016]
    Nyckelord :Internet of Things; IOT; digitalization; ecosystems; challenges; pricing models.; Sakernas Internet; IOT; digitalisering; ekosystem; utmaningar; prissättningsmodeller.;

    Sammanfattning : As if today’s society, globalization, digitalization and labor mobility is daily increasing, and individuals are, in one way or another, constantly surrounded by Internet. Technical change, in general, is one of the fundamental engines of economic growth and structural transformation in modern societies. LÄS MER

  2. 17. Strategiska styrmedel i familjeföretag : En studie av familjeföretag i Gnosjöregionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jonna Johansson; Simon Lidåker; [2016]
    Nyckelord :family firm; management accounting and control instruments; strategic management accounting and control; benchmarking; activity based costing; balanced scorecard; professionalization; the region of Gnosjö; the spirit of Gnosjö; familjeföretag; ekonomistyrning; strategiska styrmedel; benchmarking; ABC- kalkylering; balanserat styrkort; professionalisering; Gnosjöregionen; Gnosjöandan;

    Sammanfattning : Familjeföretag är den mest förekommande företagsformen i världen och forskningen kring familjeföretag har ökat markant under de senaste årtiondena. I takt med globalisering och företagsmässig tillväxt ställs det allt mer krav på företags ekonomistyrning, vilken oftast har en informell karaktär bland familjeföretag. LÄS MER

  3. 18. Attraktiva städer : Fallstudier av Malmö och Göteborg

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Nanny Svensson; Moa Rosvall; [2016]
    Nyckelord :platsmarknadsföring; attraktivitet; plats; platskvalitet; fysisk planering; Malmö; Göteborg; globalisering; den kreativa klassen; marknadsföring; kunskapsekonomi;

    Sammanfattning : I kandidatuppsatsen beskrivs platsmarknadsföring som fenomen samt hur den syns i den kommunala planeringen hos två svenska storstäder; Malmö och Göteborg, och vilken roll den fysiska planeringen har i detta.  Arbetet är en kvalitativ fallstudie som med innehållsanalys som metod utläser platsmarknadsföringen som det dolda budskapet i kommunal planering. LÄS MER

  4. 19. Hur den svenska innovationspolitiken framställer och bemöter globalisering

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Johanna Henningsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Globalization is a diffuse term, which is why it’s interpreted very differently.  The purpose of this study is therefore to examine how the Swedish innovation policy portrays globalization and what consequences this imposes. How countries’ politics are run depends on their views on globalization. This study involves an ideal type analysis. LÄS MER

  5. 20. Varför flyttar ingen hit? : en studie av landsbygdskommuners arbete med varumärkesbyggande insatser och platsmarknadsföring

    Magister-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anton Oskarsson; [2015]
    Nyckelord :Place marketing; place branding; urbanization; destination brand; Platsmarknadsföring; varumärkesarbete; urbanisering; offentliga varumärken.;

    Sammanfattning : Sverige är idag det EU-land som urbaniseras allra snabbast och mer än var femte svensk lever nu i en storstad. Utvecklingen kan delvis härledas till en strukturomvandling i ekonomin, från en industriell till en post-industriell ekonomi, med stark tillväxt i branscher som driver den urbana utvecklingen. LÄS MER