Sökning: "globalisering tillväxt"
Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden globalisering tillväxt.
21. Något nästan förbjudet, en orakad nisch och en fika hos mormor : En studie om småföretagares konkurrenskraft
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Bakgrund Små företag är en stor del av det svenska näringslivet, och trots att de stora svenska företagen utgör enbart 0,1 procent står de för 40 procent av omsättningen och de anställda i det svenska näringslivet. Det här innebär stor konkurrenskraft gentemot de små och medelstora företagen. LÄS MER
22. Hållbar utveckling och ekonomisk tillväxt : En studie om Scanias hållbara metoder som leder till ekonomisk tillväxt
Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktionSammanfattning : Hållbar utveckling och globalisering börjar bli alltmer betydelsefullt för företagen med tanke på den dramatiska ökningen av konsumtionen. Förbrukningen av fossilt bränsle är en betydande faktor som har lett till konsumtionsutvecklingen och resurs överutnyttjande. LÄS MER
23. Demokrati och globalisering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Kopplingen mellan demokrati och globalisering är ett nutida omdebatterat ämne. Mycket forskning har berört ämnet med skilda resultat. Åtskillnaden är någonting denna uppsats tar avstamp i. Uppsatsen kartlägger kopplingen mellan demokrati och globalisering med hjälp av paneldata som sträcker sig mellan åren 1980 till 2010. LÄS MER
24. Europas framtida konfektionsmarknad : dess förutsättningar för att återfå en stark position
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Textil- och konfektionsindustrin blir alltmer globaliserad och ställs inför hårdare krav då konsumenterna efterfrågar allt billigare varor i snabb förändring. Sedan flera decennier har europeiska konfektionsföretag flyttat sin tillverkning till länder med lägre arbetskostnader för att uppfylla kraven om låga priser som europiska tillverkare har svårt att uppfylla. LÄS MER
25. A model to measure and increase customer perceived relationship quality: A case study
Magister-uppsats, Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : The competitive market of today is characterized by globalization, increased demands from customers and similarities of products and services. High demands are thus put on organizations ability of differentiating themselves from competitors acting on the same market. LÄS MER