Sökning: "grammatik svårigheter i svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden grammatik svårigheter i svenska som andraspråk.

  1. 1. Ovtta nubbingielat sámegielčálli teavsttaid guorahallan gielalaš hástalusaid oaidninguovllus

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Marie Wågström Sevä; [2022]
    Nyckelord :Árbegiella; eatnigiella; L1 vuosttasgiella; L2 nubbigiella; SLA nuppigiela oččodeapmi; davvisámegiella; ruoŧagiella; giellaoahppa; morfologiija; syntáksa; dáhpáhusdutkan; Arvsspråk; modersmål; förstaspråk; andraspråk; SLA andraspråksinlärning; nordsamiska; svenska; grammatik; morfologi; syntax; fallstudie;

    Sammanfattning : Mun lean dahkan dáhpáhusdutkamuša mas lean buohtastahttán ja gielalaččat guorahallan njeallje teavstta maid lea čállán okta árbegielatčálli. Teavsttaid čállis lea davvisámegiella nubbingiellan ja ruoŧagiella eatnigiellan. LÄS MER

  2. 2. Ovtta L2 sámegielčálli teavsttaid guorahallan gielalaš hástalusaid oaidninguovllus

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Marie Wågström Sevä; [2022]
    Nyckelord :Árbegiella; dáhpáhusdutkan; davvisámegiella; eatnigiella; giellaoahppa; grammatihkka; L1-giella; L2-giella; morfologiija; nubbigiella; nubbigiellaoččodeami; ruoŧagiella; SLA; syntáksa; vuosttašgiella; Arvsspråk; andraspråk; andraspråksinlärning; fallstudie; förstaspråk; grammatik; L1-språk; L2-språk; modersmål; morfologi; nordsamiska; SLA; språklära; svenska; syntax;

    Sammanfattning : Abstrakt Jag har gjort en fallstudie där jag har sammanställt och analyserat fyra olika texter som är skrivna av en nordsamisk arvspråksskribent som har nordsamiska som ett av sina andraspråk och svenska som modersmål. I studien har jag tittat på språkliga svårigheter i skrivandet, utmaningar kopplade till specifik texttyp och på vilket sätt de språkliga utmaningarna har hanterats av skribenten efter att läraren har lämnat kommentarer på texten. LÄS MER

  3. 3. Svenska som sjunger och sprakar : Poesi i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tina Lövrander; [2021]
    Nyckelord :poesi; lyrik; svenska för invandrare; sfi; svenska som andraspråk; sva; vuxenutbildning; andraspråksinlärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta är en ämnesdidaktisk studie som undersöker hur lärare använder poesi i undervisningen på sfi och i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning samt vad de ser för vinster och svårigheter med det. Studien tillför ny kunskap på ett relativt outforskat område. Metoden som används bygger på grundad teori och metodtriangulering. LÄS MER

  4. 4. Språkliga svårigheter i ämnesspråket i de naturorienterande ämnena för elever med svenska som andraspråk : – En läromedelsanalys av två läroböcker i NO för mellanstadiets årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristin Lackner; Linn Simonsson; [2020]
    Nyckelord :Lärobok; läromedel; ämnesspråk; naturorienterande ämnen; språkliga svårigheter;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en läromedelsanalys som undersöker två läroböcker i de naturorienterande ämnena för årskurs 4: Koll på NO och Lära NO. Båda böckerna innehåller ämnesstoff ur alla de tre naturorienterande ämnena, det vill säga biologi, fysik och kemi. LÄS MER

  5. 5. Svårigheter i naturvetenskapligt ämnesspråk – En studie om vilka språkliga svårigheter elever med svenska som andraspråk möter i de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristin Lackner; Linn Simonsson; [2019]
    Nyckelord :Elever med svenska som andraspråk; svårigheter; naturvetenskapligt ämnesspråk; naturorienterande ämnen; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgörs av en litteraturstudie av sex studier, fyra avhandlingar och två artiklar, som på olika sätt behandlar elever med svenska som andraspråk i förhållande till de naturorienterande ämnena. Studiens syfte är att utifrån den valda forskningen undersöka vilka svårigheter elever med svenska som andraspråk möter i det naturvetenskapliga ämnesspråket. LÄS MER