Sökning: "grav intellektuell funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden grav intellektuell funktionsnedsättning.

  1. 1. Är stödet tillräckligt : En kvalitativ stuide om föräldrars erfarenhet av LSS

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Susanne Eriksson; Laven Nestani; [2023]
    Nyckelord :Avlastning Föräldraskap LSS;

    Sammanfattning : Tidigare i Sverige sattes barn med funktionsnedsättning på instution, i dagens samhälle förväntas föräldrar själva stå för för det omfattande föräldraansvaret för de lågfungerande barnen. Det saknas kunskap om hur familjesituationerna ser ut hos målgruppen. LÄS MER

  2. 2. Elever med intellektuell funktionsnedsättning och NPF : En litteraturstudie med fokus på pedagogiska utmaningar och könsskillnader

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Christel Newborg; [2021]
    Nyckelord :Intellectual disability ID ; neurodevelopmental disorder NDD ; gender differences; teaching; literature review; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; könsskillnader; undervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : This essay consists of a review of 34 scientific articles. The aim is to describe and compile current research about students with intellectual disability (ID) and neurodevelopmental disorder (NDD). LÄS MER

  3. 3. Jag märker att du blir kränkt : En studie om lärarperspektivet på kränkande behandling av elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Aronsson Hermansson; [2020]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; symbolisk interaktionistiskt perspektiv; lärarperspektiv; kränkande behandling; mobbning; trakasserier;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att bidra med kunskap om grundsärskollärares perspektiv på kränkande behandling av elever med måttlig till svår/grav intellektuell funktionsnedsättning samt kunskap om lärarnas eget arbete med att hantera kränkande behandling av dessa elever. En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Beprövad erfarenhet i särskolan? : Intervjuer med erfarna lärare som undervisar elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Christina Trygg; [2019]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; Tidig utvecklingsnivå; Grav utvecklingsstörning flerfunktionsnedsättning; Beprövad erfarenhet; Undervisning i särskolan; Kommunikation; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några erfarna och kvalificerade pedagogers syn på undervisning av elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå. Området är bristfälligt belyst i forskning, och elevgruppen är på många sätt osynlig i utbildning och samhälle. LÄS MER

  5. 5. Ansvar eller makt? Omsorgspersonals beskrivningar av sitt arbete med vuxna diagnostiserade med grav intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Martina Roslund; [2017]
    Nyckelord :Care work; care workers; care relationship; ethics of care; severe intellectual disabilities. Omsorgsarbete; omsorgspersonal; omsorgsrelation; omsorgsetik; grav intellektuell funktionsnedsättning.; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study was to investigate and shed light on how care workers perceive their care work and the dilemmas they encounter in the work of adults diagnosed with severe intellectual disabilities. I conducted six semi-structured interviews with care workers working with the study target audience. LÄS MER