Sökning: "hållbara vanor"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden hållbara vanor.

  1. 11. Kaffedrickaren i fokus : ett visuellt koncept av en kaffebryggare för konsumenten

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Ebeling; [2022]
    Nyckelord :kaffe; bryggare; konsument; innovation; design; användare;

    Sammanfattning : As the company 3TEMP has been successful in offering high performing coffee makers within the professional sector, the time has come to design and introduce a coffee maker to the consumer market. A patented technical platform has been established for the current fleet of products which intends to act as the base for the potential consumer product. LÄS MER

  2. 12. Designförslag för hur övertygande designprinciper kan motivera till hållbara köpval vid e-handel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Amela Mujasevic; Alexander Helmersson; [2021]
    Nyckelord :Persuasive design; persuasive technologies; persuasive systems design; ecommerce; sustainable consumer behavior; sustainable products; motivation; Persuasive design; persuasive technologies; persuasive systems design; e-commerce; sustainable consumer behavior; sustainable products; motivation.; Övertygande design; övertygande teknologier; persuasive systems design; ehandel; hållbart konsumentbeteende; hållbara produkter; motivation;

    Sammanfattning : Med klimatförändringar som hotar människor, djur och natur, är frågan om ekologiskhållbarhet växande, speciellt inom konsumtion. Konsumtion lämnar idag ett stort miljö avtryck från produktion, konsumtion och leveranser, och i takt med att samhället blir mer digitaliserat, är det allt fler köp som sker via e-handeln. LÄS MER

  3. 13. Vägar mot ett hållbart resande : En studie om hur gångbara och gröna gaturum kan leda oss dit

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Sebastian Norgren; Jonathan Hedlin; [2021]
    Nyckelord :Hållbara färdmedel; urbana värmeöeffekten; grön infrastruktur; hållbart resande; delningsarkitektur; gaturum.;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete har arbetats fram i syftet att öka kunskapen hos planerare, studenter och arkitekter kring betydelsen av den urbana miljöns utformning gällande dess påverkan på den urbana värmeöeffekten samt människors resvanor. I arbetet har vi utefter ett systemteoretiskt perspektiv undersökt och granskat befintlig forskning kring de fyra systemen hållbart resande, grön infrastruktur, urbana värmeöar och bebyggelsens koppling till infrastrukturen. LÄS MER

  4. 14. Barns grundläggande behov har fått konkurrens : En litteraturstudie om hur barns hälsa påverkas av skärmtid

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Zara Fagerlund; [2021]
    Nyckelord :child health care; children; interaction; parents; screen time; barn; barnhälsovård; föräldrar; interaktion; skärmtid;

    Sammanfattning : Bakgrund: Då ett barn får uppleva uppmuntran, bekräftelse, positiva och kärleksfulla känslor från sina föräldrar lägger det grunden för utveckling av en god interaktion mellan barn och förälder. Barns skärmanvändning har under de senaste åren ökat och tiden för familjens interaktioner får ge vika. LÄS MER

  5. 15. Främjande av hållbar konsumtion medhjälp av digitala skärmar : En kvantitativ studie av digitala skärmars innehåll och dess påverkan på konsumtion

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Berglund; Hanna Kolmodin; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainable consumption; Digital signage; Buying behavior; Hållbarhet; Hållbar konsumtion; Digital skyltning; Köpbeteende;

    Sammanfattning : Till följd av de stora miljöutmaningar som världen står inför idag, där majoriteten av dem orsakats av människan, har ett hållbart konsumtionsbeteende blivit alltmer betydelsefullt. För att uppnå ett hållbart konsumtionsbeteende bör butikers gemensamma mål vara att involvera kunder till att handla mer hållbart samt främja miljövänliga och hållbara produkter. LÄS MER