Sökning: "hållbara vanor"
Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden hållbara vanor.
16. Konsumenten och matsvinn : En studie om hur svenska konsumenters inköp av livsmedel påverkats av en global pandemi samt konsumenters attityd-beteendegap i relation tillmiljömedvetenhet och matsvinn
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Introduktion: Utbrottet av Covid-19 pandemin har lett till förändrade vanor och beteenden. Det framhålls att konsumenter blir alltmer miljömedvetna samtidigt som hushållen är den sektor där mest matsvinn uppstår. LÄS MER
17. Framtidens mat : Hur resonerar konsumenter kring matval och hållbarhet idag och för framtiden?
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskapSammanfattning : Matval styrs av flera olika aspekter, vilket gör det komplext. Detta innebär också att det ofta är svårt att styra konsumenten att förändra sina matval till att bli mer hållbara. Studiens syfte är att ur ett hållbarhetsperspektiv undersöka hur konsumenter resonerar kring matval idag och för framtiden. LÄS MER
18. Den hållbara hedonismen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Enligt Hirschman och Holbrook (1982) innebär hedonism njutning, och de hävdar att turister reser av hedonistiska skäl. Hotellverksamheter har blivit allt mer ifrågasatta ur ett hållbarhetsperspektiv när hedonism blivit allt viktigare inom hospitalitybranschen. LÄS MER
19. Gapar unga konsumenter efter hållbara livsmedel? - En kvalitativ studie av möjliga gap i köpprocessen och dess bakomliggande faktorer vid ungas konsumtion av hållbara livsmedel
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Gapar unga konsumenter efter hållbara livsmedel? - En kvalitativ studie av möjliga gap i köpprocessen och dess bakomliggande faktorer vid ungas konsumtion av hållbara livsmedel Seminariedatum: 2020-06-03 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Viktor Fanedl, Sandra Persson och Mikaela Vanselius Handledare: Nikos Macheridis Syfte: Uppsatsen syftar till att skapa en förståelse för var gap uppstår i köpprocessen, hur olika faktorer påverkar uppkomsten av dessa gap och vilken betydelse dessa faktorer har i förhållande till varandra, vid konsumtion av hållbara livsmedel hos hållbarhetsintresserade unga i åldern 18-29 år. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsmetod med en abduktivt forskningsansats. LÄS MER
20. RÖKNING DÖDAR : En kvalitativ studie om konsumenternas perspektiv på avmarknadsföringen mot cigarettförsäljningen i Sverige
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Hälsoproblemen relaterat till rökning är ett problem som kräver många liv årligen och är ett problem i Sverige, liksom många andra delar i världen. Avmarknadsföring är en av flera lösningarpå detta problem. LÄS MER