Sökning: "högskolan gävle lärare motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden högskolan gävle lärare motivation.

  1. 1. Är det någon som bryr sig? : En studie av hur autonomi, kompetens och tillhörighet påverkar motivation och arbetsprestation hos högskolelärare och yrkesidrottstränare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jakob Sanfridsson; Lina Tollsten; [2024]
    Nyckelord :Self-determination theory; Autonomy; Competence; Relatedness; Leadership; Motivation; Självbestämmandeteorin; autonomi; kompetens; tillhörighet; ledarskap; motivation;

    Sammanfattning : Titel: Är det någon som bryr sig? - En studie av hur autonomi, kompetens och tillhörighet påverkar motivation och arbetsprestation hos högskolelärare och yrkesidrottstränare   Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi   Författare: Jakob Sanfridsson och Lina Tollsten   Handledare: Monika Wallmon   Datum: 2024, januari   Syfte: Att undersöka och analysera motivationsfaktorer hos högskolelärare och yrkesidrottstränare, utifrån självbestämmandeteorin. Genom att identifiera likheter och skillnader i motivationsdrivkrafter för dessa två grupper, ämnar studien bidra till en djupare förståelse av hur olika faktorer påverkar motivationen inom olika yrkesområden. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i skrivundervisningen : Lärares användning och uppfattningar om digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Prytz; Sebastian Kjellberg; [2023]
    Nyckelord :Digitalaverktyg; skrivundervisning; skrivutveckling; lågstadiet; sociokulturellteori; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka användandet av digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet samt om och hur lärarna anser att användandet av de digitala verktygen främjar elevernas skrivutveckling. För att uppnå studiens syfte genomfördes både observationer och intervjuer med fyra lärare. LÄS MER

  3. 3. Hur kan vi skapa en läsande framtid? : En kombinerad studie av både lärare och elevers inställning till läsning och vilka faktorer som påverkar elevernas läsmotivation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Stina Englund; Maja Allgulander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läsning är något centralt i alla människors liv och det pågår ständigt diskussioner om barns intresse för läsning. I PIRLS-studien från (2016) diskuterars det och visar att nästan en tredjedel av svenska elever inte tycker om att läsa. LÄS MER

  4. 4. Vad motiverar lärare i sitt arbete? : En studie som undersöker de faktorer som påverkar arbetsmotivationen hos grundskolelärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Elin Krans; Isaac Thunberg; [2023]
    Nyckelord :Herzbergs tvåfaktorsteori; motivation; lärares motivation; utbildning; arbetsmotivation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som motiverar grundskolelärare i sitt arbete och se vilka faktorer som påverkar motivationen positivt respektive negativt.  Metod: En kvalitativ studie där åtta semistrukturerade intervjuer genomförts på tre olika skolor inom två kommuner i Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. En känsla av otillräcklighet : Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lotta Sjöblom; Emma Östlund; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; läsundervisning; hjälpmedel; utmaningar; högstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : En känsla av otillräcklighet –Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9, är en studie som undersöker de undervisningsmetoder lärare använder när de undervisar elever med dyslexi och vilka utmaningar lärare ställs inför. Bakgrunden till studien är att elever med dyslexi kan ha lässvårigheter och det är av stor vikt att de får stödetde behöver i sin läsutveckling. LÄS MER