Sökning: "högskolan i borås en attraktiv arbetsgivare"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden högskolan i borås en attraktiv arbetsgivare.

  1. 1. HoppJerkan- Här för att stanna? : En studie kring relevansen av en bra kompetens- motivations- och utvecklingsstrategi samt dessa faktorers inverkan på personalens anställningstid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anna Hoff; Elin Kjellén; [2023]
    Nyckelord :Anställningsbarhet; Kompetensutveckling; Institutionella logiker; Motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Då det syns en trend av allt kortare genomsnittlig anställningstid på arbetsmarknaden, där den förr så populäre “Stann-Anders” har fått lämna plats åt "HoppJerkan", så menar vi att det är av hög relevans att ta reda på hur arbetsgivare kan arbeta för att trenden inte ska drabba dem. Detta arbete har baserats på de teoretiska utgångspunkter som återfinns i Friedland och Alfords begrepp “institutionella logiker”, Karaseks och Theorells “krav-kontroll-socialt stöd-modell "samt Herzbergs "tvåfaktorteori". LÄS MER

  2. 2. Vad anser sjuksköterskor vara en attraktiv arbetsgivare? : En kvalitativ intervjustudie om hur arbetsgivare inom vård och omsorg kan stärka sitt arbetsgivarvarumärke

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Susanna Baltovic Tuominen; Moa Lygren; [2022]
    Nyckelord :employer brand; attractive employer; nursing shortage; KASAM; workplace relations; development opportunities; motivation; work environment working conditions; arbetsgivarvarumärke; attraktiv arbetsgivare; sjuksköterskebrist; KASAM; relationer på arbetsplatsen; utvecklingsmöjligheter; motivation; arbetsmiljö arbetsvillkor;

    Sammanfattning : Sveriges Kommuner och Regioner samt Statistikmyndigheten (SCB) prognostiserar att det kommer råda brist på sjuksköterskor i framtiden. Behovet av att förbättra kompetensförsörjningsarbetet finns och ett sätt är att sträva mot att bli en attraktivare arbetsgivare med ett starkare arbetsgivarvarumärke. LÄS MER

  3. 3. Skilda roller i attraktivitetsarbetet : enhetschefers upplevelser av attraktivitet samt samspel mellan skilda roller i arbetet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Hanna Niklasson; Elin Bertilsson; [2021]
    Nyckelord :attraktivitet; rollkonflikt; heltid som norm; coronapandemin;

    Sammanfattning : Att vara attraktiv som arbetsgivare på arbetsmarknaden är något som med tiden har blivit allt viktigare i och med den globaliserade arbetsmarknaden. Detta attraktivitetsarbete drivs till stor del av de chefer närmast organisationens kärnverksamhet – enhetscheferna. LÄS MER

  4. 4. Kompetensförsörjning inom kommunal vård och omsorg så som det erfars av första linjens chefer : En utmaning att behålla och rekrytera personal i vården

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Joanna Eliasson; Inger Moberg; [2019]
    Nyckelord :utbyte av erfarenheter; kompetensväxling; företagsvarumärke; organisationskultur; kompetens; rekrytering; första linjens chef;

    Sammanfattning : Inom några år kommer det bli stora pensionsavgångar och äldreomsorgen kommer att ställas inför en situation där det fortsatt kommer bli allt svårare att rekrytera och behålla personal. Idag ställs det stora krav på kompetensen i äldreomsorgen och det är av stor betydelse att det finns rätt personer med rätt kompetens. LÄS MER

  5. 5. Välgörenhet är kryddan av rikedom : filantropi inom svenska företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Magnus Andersson; Jakob Sällström; [2015]
    Nyckelord :Philanthropy; Charity; CSR; Swedish corporations; Branding; Corporate communication; Employer branding; Filantropi; Välgörenhet; CSR; Svenska företag; Varumärkesbyggande; Företagskommunikation; Employer branding;

    Sammanfattning : Filantropi inom företag har sedan länge varit ett fenomen utanför Sverige. Dock har filantropin brett ut sig inom Sverige de senaste åren och blir allt populärare av olika anledningar. Till exempel säger vissa företag att de känner en skyldighet att hjälpa de som har det sämre och de inom sin omgivning. LÄS MER