Sökning: "hörselskadade"

Visar resultat 16 - 20 av 108 uppsatser innehållade ordet hörselskadade.

  1. 16. Döva och hörselskadade barn och musik : Musikundervisning för döva och hörselskadade barn i förskolan. Vad, hur och varför.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paweh Ku Moon; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Döva barn; Förskola; Hörselskadade; Musik; Musikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att belysa musikens betydelse för döva och hörselskadade barns utbildning och estetiska/sensoriska upplevelse. Syfte med denna studie är att undersöka om förskollärare arbetar med musikundervisning i förskolan och hur arbetar de med musikundervisning med döva och hörselskadade barn. LÄS MER

  2. 17. Döva i arbetslivet : En studie om upplevelser av utanförskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ulrika Jansson; [2020]
    Nyckelord :Döva; döva och gravt hörselskadade; svenskt teckenspråk; arbetsliv och utanförskap;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om döva i arbetslivet. Meningen med uppsatsen är att undersöka om döva upplever sig utanför på sina arbetsplatser och i vilka situationer det uppstår. En av frågeställningarna är hur döva beskriver den språkliga interaktionen. Tidigare forskning visar att döva hamnar utanför på grund av de språkliga barriärerna. LÄS MER

  3. 18. Gemenskap genom social inkludering eller exkludering? -Möjligheter och hinder i det sociala livet för döva och hörselskadade gymnasieelever i Örebro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Dahlin; [2020]
    Nyckelord :Deaf; Hard of hearing; youths; Sign Language; inclusion; exclusion;

    Sammanfattning : The municipality of Örebro has declared itself to be "The Sign Language Capital of Europe" due to its high ratio of Sign Language users. One explanation is that the National Special Upper Secondary School for deaf and hard of hearing students is placed in Örebro, which makes youths from all over Sweden move to there at an early age. LÄS MER

  4. 19. ”Jag begränsade mig inte utan omgivningen begränsade mig” : En kvantitativ undersökning om Döv, döv eller hörselskadades påverkan av samhällets konstruktioner av Döva.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Kristina Granqvist; Vanessa Lopez Edlund; [2020]
    Nyckelord :Diskriminering; Döv; Dövhet; hörselskada; teckenspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om Döva, döva och hörselskadade upplever att de blir diskriminerade utifrån samhällets rådande struktur. En kvantitativ metod har tillämpats i studien och det empiriska materialet har samlats in genom en webbenkät. LÄS MER

  5. 20. KONSEKVENSER AV TJÄNSTEINNOVATION En fallstudie över hur offentlig sektor bemöter och upphandlar automatiserade tjänster med ett nytt värdeerbjudande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Hanna Carlsson; Stina Markgren; [2019-08-07]
    Nyckelord :Tjänsteinnovation; disruptiv innovation; värdeerbjudande; automatisering; upphandling; tolktjänst; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Hörselskadade är i många situationer begränsade samtidigt som dagens tolktjänster inte räcker till. Det krävs därmed digitala lösningar som erbjuder effektiva tolktjänster. Studien utgår från ett fall för att ta reda på konsekvenserna av att en tjänst automatiseras och får ett nytt värdeerbjudande, i detta fall en AI-tolk. LÄS MER