Sökning: "handel och företagande"

Visar resultat 1 - 5 av 607 uppsatser innehållade orden handel och företagande.

  1. 1. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mårten Hansson Reuter; [2023]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Sustainability reports; Legitimacy; Legitimacy strategies; Indirect climate impact; CSR; Hållbarhetsrapporter; Legitimitet; Legitimitetstrategier; Indirekt klimatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER

  2. 2. Bidragande faktorer till minskad personalomsättning : En fallstudie inom bilbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Lisa-Marie Toftby; Katerina Gerta Mesi; [2023]
    Nyckelord :Staff turnover; leadership; leadership styles; reward; job satisfaction; work environment and working conditions; Personalomsättning; ledarskap; ledarstilar; belöning; arbetstillfredsställelse; arbetsmiljö och arbetsförhållanden;

    Sammanfattning : Background High staff turnover is something that bothers most organizations as each new recruitment generates an increased cost for the organization. Staff turnover is affected by several different factors, which in turn affect the organization in the short and long term. LÄS MER

  3. 3. Internt varumärkesarbete : En kvalitativ studie av ledningens varumärkesarbete i ett franchisebolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande; Högskolan i Skövde/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Sophie Eliasson; Nellie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Corporate brand; internal brand; internal branding; franchise; Företagsvarumärke; internt varumärke; internt varumärkesarbete; franchise;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att bygga ett starkt varumärke krävs det att det interna varumärket genomsyrar hela organisationen. För att lyckas med detta måste företagen arbeta med sitt interna varumärke vilket innebär att de skall behandla sina medarbetare som sina interna kunder. LÄS MER

  4. 4. Äldre medarbetare : En kvalitativ studie om ledarens syn på äldre medarbetare och ledarskapsstrategi för att bibehålla motivation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Hanna Grehag; Clara Eckervad; [2023]
    Nyckelord :Motivation; leadership; older employees; Herzberg s two-factor theory; motivational factors; hygiene factors; leadership styles; transactional leadership; transformative leadership; individualized leadership; intrinsic motivation factors; extrinsic motivation factors; chronological age; performance-based age; psychosocial age; organizational age; Motivation; ledarskap; äldre medarbetare; Herzbergs tvåfaktorsteori; motivationsfaktorer; hygienfaktorer; ledarskapsstilar; transaktionellt ledarskap; transformativt ledarskap; individanpassat ledarskap; inre motivationsfaktorer; yttre motivationsfaktorer; kronologisk ålder; prestationsbaserad ålder; psykosocial ålder; organisationsålder;

    Sammanfattning : Problematisering: En del av ledarskapets svåraste uppdrag är att bibehålla motivation och prestation bland medarbetare. Medarbetare som presterar genererar en framgångsrik organisation. Motivationen till att fortsätta prestera tenderar att förändras och avta med åldern. LÄS MER

  5. 5. En djupdykning i hur hybridledare och medarbetare upplever medarbetarskapet : En fallstudie om hur hybridledare och medarbetare upplever medarbetarskapet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Axel Mårtensson; William Humlehagen; [2023]
    Nyckelord :Hybrid leadership; employees; employeeship; employee engagement wheel; dialogue; trust and openness; social activities; connection and collaboration; hybrid work environment; Hybridledarskap; medarbetare; medarbetarskap; medarbetarskapshjulet; dialog; förtroende och öppenhet; sociala aktiviteter; gemenskap och samarbete; hybrid arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Problembakgrund: Digitaliseringen har lett till att medarbetare i en organisation inte alltid längre befinner sig på kontoret samtidigt. Det har lett till att både hybridledare och medarbetare behöver anpassa sig till detta. En avsaknad av ansikte-mot-ansikte interaktioner riskerar att påverka tilliten och dialoger negativt. LÄS MER