Sökning: "hinder och möjligheter i lärmiljö"
Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden hinder och möjligheter i lärmiljö.
16. Hur främjas inkluderande matematikundervisning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om hur matematiklärare och elever i särskilda undervisningsbehov, (SUM), upplever undervisningen i matematik och därigenom få förståelse för hur inkluderingsprocessen kan utvecklas. Att vara inkluderad innebär här att som elev vara delaktig både pedagogiskt och socialt. LÄS MER
17. Tydliggörande pedagogik i grundskolan och gymnasiet ur specialpedagogers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att ge ett kunskapsbidrag kring specialpedagogers erfarenheter av tydliggörande pedagogik i grundskola och gymnasium. Vi använde kvalitativ intervjumetod med tematisk analys som metodansats. LÄS MER
18. Elever i läs- och skrivsvårigheter Grundskollärares resonemang kring skolans kompensatoriska uppdrag – en vinjettstudie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Läsning och skrivning är centrala färdigheter som elever behöver genom hela sin skolgång, i sitt framtida yrkesliv och för sin egen personliga utveckling. Svårigheter med läsning och skrivning kan få negativa följder som påverkar elevers möjligheter genom livet. Eftersom skolan har ett kompensatoriskt uppdrag (Skollag 2010:800 4 § kap. LÄS MER
19. Rör det sig i klassrummet? En intervjustudie om 12 lärares syn på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om vilka olika synsätt det finns bland lärare på fysisk aktivitet i skolan. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar som i tur och ordning berör hur lärare ser på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen, om lärares undervisning innehåller fysiska inslag och om dessa inslag i så fall är kopplade till undervisningsinnehållet eller en separat aktivitet, samt vilka möjligheter och hinder lärare ser med att i sin undervisning implementera läroplanens skrivning om att skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. LÄS MER
20. Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Gravert, Katalina (2020). Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER